Finally: soepvakantievertelsels

Ons soepvakantieverblijf voor een midweek

Ons soepvakantieverblijf voor een midweek

Dat ik nog niets heb geschreven over onze vakantie, gesponsord door jullie in de soepactie, is omdat ik de toon niet vind.

Slow koffie

Hoe vertel je over de lentezon en het kaarslicht, die alles een perfect gouden randje gaven?

Hoe vertel je hoe het voelt om een slow koffie te drinken (slow want gezet op een kachel die je met hout hebt opgestookt), zittend op een trede aan de ingang van je tent, kijkend naar je Peuter die achter kippen aan rent, en je Kleuter die een boomhut bouwt?

Hoe vertel je over de koude aprilnachten, met je Peuterzoon warm ingeduffeld onder drie bergen dons in een heerlijk bed waar een kaarsje boven brandt?

Hoe schrijf je over de ochtenden, op een rijtje onder een dekentje wachten op het branden van de kachel?

Hoe vertel je over de rondjes door de koeienstal, met Peuterzoon op de heup die zwaar onder indruk is van die enorme briesende beesten?

Hoe vertel je over de lentezon en het kaarslicht, die alles een perfect gouden randje gaven?

Hoe vertel je over brood halen ’s ochtends op het erf, en merken dat je echt honger hebt en daaruit concluderen dat je tot rust gekomen bent, want je lijf voelt weer wat?

Slow koffie verzekerd

Slow koffie verzekerd

Soepnachten

Het lijkt alweer zo lang geleden. De avonden en nachten dat ik soep maakte, om onze vakantie te betalen. De ontroering door alle lieve reacties, de mails die ik kreeg, het bedrag dat groeide, het geld dat ik kon overmaken aan Moeders voor Moeders (1 euro voor elke liter soep). Erg dankbaar, dat we van jullie, lezers, op die manier een vakantie cadeau kregen.

Het betere boerenbed

Mijn kinderen ontpopten zich al bij het uitstappen uit de wagen tot boerenkinders, die olijk plaats namen in de kruiwagen, reden met de speelgoedtraktor, renden over het erf, vriendjes maakten op de trampoline en wonderwel aten wat de pot schafte.

We trokken naar Zeeland, naar een tent van het betere Boerenbed*. Een geweldig concept: kamperen op de boerderij. Enerzijds is het heel basic, want er is bijvoorbeeld geen elektriciteit in de tent, enkel koud water en je kookt op een kachel die je zelf moet aanstoken. Anderzijds is er de luxe van de ruimte, de heerlijke bedden (met zelfs een beddestee!), de tijd, het boerderijleven, de slow koffie.

Kinderen voelen zich thuis, in dat buitenleven, waar de kippen rondkakelen, de hond telkens weer de tent probeert binnen te dringen, de koeien in de verte loeien, de bloemkolen op het veld groeien, de haan kraait, je bij het ravotten op een hooizolder zomaar eens een nestje met eitjes kan vinden. Mijn kinderen ontpopten zich al bij het uitstappen uit de wagen tot boerenkinders, die olijk plaats namen in de kruiwagen, reden met de speelgoedtraktor, renden over het erf, vriendjes maakten op de trampoline en wonderwel aten wat de pot schafte.

* Tip: het Betere Boerenbed is een geweldig vakantieconcept om met kinderen mee te maken. Het leuke is dat de vakanties in de Paasvakantie goedkoper zijn, omdat onze noorderburen dan geen vrije dagen hebben.

Schaduw

Terwijl ik het schrijf, herbeleef ik het. Ik glimlach om de herinneringen, maar er zijn ook wat schaduwen. Zoals het feit dat de vakantie plaats vond in een periode die best moeilijk was omdat ik erg uitgeput was geraakt. Zoals het feit dat ik zelfs daar geen tijd leek te hebben om met Kleuterzoon een gezelschapsspelletje te spelen. (We gingen wel samen op de trampoline springen en op de hooizolder spelen.) Zoals dat ik het gevoel had die dagen iets te veel bezig geweest te zijn met praktische zaken, en iets te weinig gewoon bij-de-kindjes-zijn. Zoals dat het te kort was. God, wat had ik graag nog fietstochten gedaan met de mannekes, strandwandelingen, spelletjes, …

To do lijst

De eerste avond in het Boerenbed zat ik aan de kachel, keek naar de vlammen, nipte ik van mijn wijn, en vroeg ik me af waar ik de avond voordien zo druk mee geweest was.

De avond voor het vertrek, en de ochtend van het vertrek, rende ik thuis als een kip zonder kop rond. Bij zo’n gebeurtenissen heb ik altijd het gevoel dat ik alles netjes moet achterlaten en vanalles moet afronden, mails moet beantwoorden, … De eerste avond in het Boerenbed zat ik aan de kachel, keek naar de vlammen, nipte ik van mijn wijn, en vroeg ik me af waar ik de avond voordien zo druk mee geweest was. Alles was plots zo eenvoudig, zo klein, zo gewoon en zo natuurlijk, levend in een tent met een kachel als middelpunt. Je kinderen en jezelf warm houden, wat zon meepikken, koken, samen eten, water koken om de afwas te doen, als het donker wordt de tent sluiten, kaarsen aansteken en niet vergeten waar je je glas wijn hebt gezet. Dagen waarop enkel dat op het to do lijstje staat… Geef me er daar maar meer van.

Krijg ik de keuze tussen een weekje Spanje en een weekje Boerendbed-in-Zeeland (of op mijn wishlist: op de Veluwe), ik kies voor het Boerenbed. Volgend jaar met Pasen hoop ik weer te gaan, met de mannekes. Al moet ik er opnieuw 130 liter soep voor maken :).

Je zelf laten overtuigen? (Dit is geen promopraatje, ik heb het met mijn blog nog niet tot promoblogger geschopt ;): bekijk de idylle zelf met een zeer ‘ollandse moeder en zeer ‘ollandse kinders.

Dank, jullie allen, om het mogelijk te maken. x!

Zelfs een boekenkast. Wat wil je meer?

Zelfs een boekenkast. Wat wil je meer?

15 gedachtes over “Finally: soepvakantievertelsels

    • Ik wou er ook nog ééntje, maar de zomer is te duur voor ons. Die in Zeeland is trouwens geweldig: strand op enkele kilometers, het mooie Veere,… Ik klink net als een VVV :). Geniet ervan! Slow coffee enzo ;).
      In de Paasvakantie zijn de prijzen trouwens aanzienlijk lager.

      • I ❤ slow coffee, zeker sinds ons instant koffie Nespresso machien waar pokkedure koffie uitkomt zo goed als vervangen is door zo'n espressokannetje dat mijn ochtendlijke koffieritueel is geworden. Politiek correct dat we zijn uiteraard met wereldwinkelkoffie.

      • Hier ook leve het espressokannetje. Die Nespressomachine was luxe uit een vorig leven, geen heimwee naar :). Als ik het over slow coffee heb in het Boerenbed, heb ik het over 1,5 uur: kachel aansteken, warm genoeg stoken, dan koffie :). Wil je nog op reis? 🙂

      • De meeste mannen (en vrouwen?) hebben een oermens in zich zitten die graag vuurtjes stookt, dus dat lukt wel 🙂 Enkele jaren terug op familieweekend zaten we trouwens in een huisje met een dutchtub, een soort hottub die je moet warmstoken met hout tussen een spiraal waar het water door stroomt. Ook een aanrader, slow hottubben.

  1. Vakantie is toch heerlijk hé. Net terug van Bretagne, kamperen met de man en babypeuter. Hen zien slapen ’s ochtends terwijl ik al stiekem wakker ben en in mijn boek zit te lezen dat te spannend is om neer te leggen. Mmmm 🙂

  2. Ik ben daarnet eens naar de webstek gaan kijken en het lijkt me echt wel nog iets fijn om te doen zo’n Boerenbed vakantie! Men zou dat eens vaker moeten kunnen, zo onthaasten ’s avonds.;-)

  3. Pingback: Prinsessenjurk | En ze leefden nog groen en gelukkig

  4. Pingback: Prinses verhipt: van kluns tot racepoes in drie verhalen | En ze leefden nog groen en gelukkig

  5. Pingback: Prinses koopt woorden | En ze leefden nog groen en gelukkig

  6. Pingback: Dingen die dwarrelen in een prinsessenhoofd | En ze leefden nog groen en gelukkig

Geef een reactie

