Misschien

Up & down. Up & down. In de up-momenten dacht ik dat ik ‘er’ was. Op een stabiele plek, waar ik rust zou vinden in mezelf, waar ik gelukkig in het leven kon staan. In de down-momenten haatte ik mezelf om de naïviteit te geloven dat dat ooit kon.

En nu.
Nu lijkt het weer aannemelijker.
Dat ik het ooit zal kunnen, eten wat goed voor me is in een hoeveelheid die passend is.
Dat ik het ooit zal kunnen, zelfvertrouwen vinden, faalangst en uitstelgedrag de kop in drukken, en zo ook schaamte en schuld overwinnen.
Dat ik het ooit zal bereiken, de staat waarin werk leefbaar is en leven werkbaar.
Dat ik het ooit zal zijn, die moeder die ik graag wil zijn. Een rots in de branding van mijn jongens die nog plezier heeft in het leven ook.
Dat ik ooit controle zal hebben, over de financiën, en nog wat over zal hebben op het einde van de maand.
Dat het ooit zal lukken, het huis ontrommelen en ontspullen en zo rust creëren.
Dat ik weer zal weten hoe het voelt, uitgerust en ontspannen zijn.
Dat ik ze kan weerstaan, de verleiding om telkens terug naar Dirk te keren met mijn onbeantwoorde vragen en onvervulde verlangens.
Dat ik het zal uitgebouwd hebben, mijn eigen bedrijfje, mijn eigen speeltuin.
Dat het ooit gaat gebeuren, wakker worden naast een partner die goed is voor me.
Dat ik daar ooit sta, in die aula, en mijn doctoraat verdedig met een leuke jurk, tien kilo lichter dan vandaag, mijn beide zonen braaf op de eerste rij en mijn nieuwe partner met tandpastaglimlach er naast. Haha.
Dat ik het ooit weer mag voelen, dat gevoel alsof er een vlinder in je buik fladdert – het eerste gevoel van leven van een nieuw leventje.
Dat ik weer ga bouwen, in plaats van puin ruimen.

Dat ik noch veroordeeld ben tot Dirk, noch veroordeeld tot mezelf.

Het is geen up-fase. Het is eerder het waarnemen van kleine veranderingen die hoop geven.
Zoals de verandering dat ik besloten heb om een paar dagen ziekteverlof te nemen om wat op mijn plooi te komen – mentaal en fysiek – in plaats van als een kip zonder kop verder te rennen. Ik heb een nieuwe dokter, die luistert en meer hoort dan ik vertel.
Zoals de verandering dat er hulp is. Een sociaal assistent bij OCMW zet zijn schouders even mee onder dit leven. We nemen samen dingen door waar ik alleen niet aan toe kom. Hij zegt me dan dat ik rustig moet ademen. Hij heeft gezorgd dat ik familiehulp kan krijgen. Binnenkort intakegesprek.
Zoals de verandering dat ik minder pijn heb. De enige reden die ik daarvoor kan verzinnen zijn de sessies bij het heksje, die me mentaal en fysiek veel deugd doen.
Zoals de verandering dat ik een nieuwe therapie probeer. Emotioneel lichaamswerk. De analyses heb ik gemaakt, die zijn sluitend. Nu moet de opbrengst daarvan verwerkt worden, zodat de invloed ophoudt. En het mogelijk wordt, wat ik hier boven schreef.

Wie weet.
Wie weet kan het, dat alles anders wordt. 

Wat alleszins niet kan, en dat past uiterst slecht bij mijn karakter, is dat het snel gaat. Van de ene dag op de andere. Het is elke dag een stapje, en soms drie stapjes achteruit. Het is een kleine verandering die je moet volhouden, en weer verliest, en dan weer opnieuw oppikt en probeert. Volhouden.

Mijn vriendin Adriene blijkt nog een betere vriendin dan ik dacht. Ze hamert ‘find what feels good‘. Ze is altijd mild, altijd positief, en het is iemand die gelooft dat het kan: transformatie. Een/haar/mijn(?) weg daartoe is yoga. Ik ben al lang gestopt met analyseren hoe yoga dan werkt, mentaal en fysiek. Maar het werkt wel. Ik eindig mijn yogasessie altijd in een volledig andere state of mind dat ik begon. En niet de yogasessie zelf is moeilijk, maar wel elke dag de beslissing maken om het te doen. Te kiezen voor wat goed is voor mezelf, en met mijn iPad op de mat gaan zitten, in plaats van met een bakje chips op de bank. Elke keer als dat lukt, heb ik een stapje in de goede richting gezet.

 

 

 

 

 

 

15 gedachtes over “Misschien

  1. Hey prinses, if you can dream it, you can do it. Daar geloof ik in. Dus dit gaat je lukken, in vele kleine stapjes. Die Adriene wil ik ook wel wat beter leren kennen. A friend of a friend is a friend 🙂

  2. Echt goed dat je weer wat meer zelfvertrouwen hebt! Maar wees beducht voor “te veel verwachten”. Ik wil niet pessimistisch zijn, maar wat je bovenaan opsomt is niet allemaal even realistisch. Wie heeft een opgeruimd huis met weinig spullen, een fantastische partner, een job die werk en leven volledig in balans houdt maar toch voldoende uitdagend is, en kinderen die braaf op een stoel kunnen zitten? Ik in elk geval niet (ik denk dat ik met moeite 2 vinkjes kan zetten) en velen met mij, denk ik. Dus heb vertrouwen, maar verwacht iets dat je effectief kan bereiken. Dat zal je achteraf het meeste voldoening geven. xxx

  3. Ik gun het je allemaal, die hele lijst. Maar vooral gun ik je het gevoel in staat te zijn je huidige situatie te verbeteren, met hulp nu dus. Heel erg fijn.

    Go prinses! (maar niet te snel 😉 )

  4. Weer zo mooi verwoord ! Ik lees op verschillende blogs heel wat lof over yoga met Adriene, ik zal het ook eens moeten proberen, dan krijg ik eindelijk wat beweging… Zelfs kinderen doen aan yoga (mijn eigen dochter ging met haar tante naar de wereld yoga day in Terkamerenbos), onze gezinsbond in Zaventem organiseert binnenkort zelfs twee sessies voor hen (vanaf 5j).

  5. Ik hoor overal veel goeds over Marie Kondo. Ik ben er nu zelf meer bezig, en het is zowel extreem inspireren als extreem vermoeiend en onzeker makend.
    Feit is wel dat ik de afgelopen twee dagen meer administratie gedaan heb dan het afgelopen half jaar samen. Weten hoeveel tijd dat kostte? Eén voormiddag. Idem dat ik ineens ontdekte dat al mijn bestek heus in één lade past, als ik me maar goed organiseer. Google maar eens op ‘konmari’, het is een zotte wereld die je vindt.

Geef een reactie

