Voeding

Ik ben verrukt over het nieuwe decor, maar ik kom slechts langzaam aan vooruit in deze bergachtige streek. Na acht uur lopen ben ik slechts achttien kilometer naar het oosten opgeschoven. Het is niet belangrijk. Het lopen gaat gemakkelijk op de steile wegen. De schoonheid van de omgeving draagt me.
Deze schoonheid is van wezenlijk belang voor het moreel. Ze voedt en inspireert me, ze zorgt ervoor dat ik me altijd richt op het huidige moment en op alles wat dat inhoudt.’

Uit S. De Fooz, Te voet naar Jeruzalem. Een solotocht van 184 dagen, Lannoo, 2006, p. 53.

– Vroege ochtend, treinrit. Donker vanbinnen doet terug grijpen naar bronnen, zoals dit boek uit het selecte clubje boeken dat ik al een tijdje met me meedraag. Het lezen verandert iets in mijn hoofd. Muziek die ik beluister, komt heel duidelijk ‘binnen’. Ik voel het donker wat plaats maken voor het mooie. Op momenten als deze besef ik dat het ‘helen’ een proces is dat tijd vraagt en me nog wel vaker door dalen zal sturen. En voor heel even kan ik dat aanvaarden. – 

2 gedachtes over “Voeding

  1. Volledig naast de kwestie, maar om een of andere reden wil ik het je toch laten weten: Sebastien is op dit moment weer te voet op weg. Naar Istanboel dit keer. Met een groep mensen-van-overal. De tocht heet Jorsala (zie hier: http://www.jorsala.org).
    Waarschijnlijk schrijf ik je dit om dat onderweg zijn – en dan vooral te voet – mijn voeding is. Traag en simpel. Schuifelend op het ritme van de zekerheid dat niets blijvend is. Alles loopt zoals het lopen moet.

    • Ik weet het, Hanne, van het op weg zijn. Ken jij ook het mooie boekje van J. Vanistendael: Pelgrim of niet?
      Door de beperkingen van hoe mijn leven nu is, kan het even niet, maar ooit hoop ik op pad te gaan (en om één of andere reden speelt Assisi in mijn hoofd).
      Geniet jij van het onderweg zijn, van de ene voet na de andere zetten, van het trage en simpele.
      Lieve groet.

Geef een reactie

