Beterschap & Broodbeleg

Ik was altijd al bang geweest om in een situatie te komen die ik beschreef in mijn vorige blog: doodziek (ik ben geen held als het daarop aankomt) en niet in staat voor de kindjes te zorgen. Het voordeel van het dan toch mee te maken, is weten dat je het overleeft als het gebeurt.
En gelukkig is buikgriep 24 uur denken dat je gaat sterven, en daarna gewoon weer doen wat moet en kan. Dank voor medeleven en fijne reacties!

Ik had ooit een terugblik naar doopfeestje beloofd en was van plan wat receptjes te delen. Bij deze…

Ik wou het heel graag ‘simpel’ houden. Nu bleek ‘het simpel houden’ toch best nog steeds veel werk, maar hierbij de opzet:

– Als dessert zou ik cupcakes bakken. Ik had een boekje gekregen over cupcakes, waarin het er allemaal ontzettend vanzelfsprekend uitzag, ook het versieren. Dus ik had op mijn lijstje vijf soorten cupcakes, waaronder een soort tiramisu-cupcake met een truffel er in en cupcakes met confituurverrassingen. Op zaterdagochtend begon ik moedig te bakken, maar vijf ovens vol cakejes belandden in de GFT-bak. Niet gerezen, of zwart. De oven in dit huurhuis is niet bepaald optimaal, dus ik heb het al lang opgegeven grotere dingen te bakken (wegens altijd zwart vanbuiten en deeg vanbinnen), maar dat zelfs cakejes niet lukten, was nogal een teleurstelling. Ik schreef het al: als bij wonder stond er plots een vriendin voor de deur met heerlijk rabarbergebak. En een telefoontje naar oma later was er een belofte van appelgebak. Twee doosjes sojaroom deden de rest.

– De soep was een improvisatoir soepje van gegrilde paprika’s, tomaten en wortelen. Het bleek een reuzesucces want toen de pastoor na de volgende doop aanschoof, was de soeppot leeg. Oeps. Recept: uien stoven. Paprika’s 20 min laten grillen in oven en ontvellen. Toevoegen in stukjes (ik deed er vier voor 15 personen). Daarna een achttal tomaatjes in kwartjes en een 10-tal stevige wortels. Laten koken, bouillon toevoegen, kruiden met curry en mixen.

– Het basisidee was ‘een eenvoudige broodmaaltijd’, waarvoor ik vijf broodbeleg-receptjes wou maken. Dat ik de keukenrobot van mijn moeder heb mogen gebruiken, was een prettige hulp. Bij deze de receptjes:

1. De tapenade van zwarte olijf & kers van de Groene Prinses: http://www.groeneprinses.be/2011/12/tapenade-van-zwarte-olijf-en-kers/
Ik heb deze tapenade gemaakt met gedroogde veenbessen, omdat ik niet onmiddellijk gedroogde kersen vond.

2. Smokey paprikaspread, eveneens van de Groene Prinses:
http://www.groeneprinses.be/2010/10/smoky-paprikaspread/

3. Hummus, van de EVA-website:
http://www.evavzw.be/index.php?option=com_content&view=article&id=91:recept&catid=57:culinair&Itemid=396&ID=684
(en dan maar denken: waarom heb ik dit in godsnaam zo vaak kant en klaar gekocht!?)

4. Een bloemkoolspread werd een bloemkool-met-wortelspread, omdat ondergetekende dacht dat ze zout gewoon gedoseerd uit het pak in de keukenrobot kon gieten. Niet dus. Wortelen toevoegen heeft het leed verzacht.
Recept: 1 bloemkool in roosjes stomen in bouillon. Stoomvocht houden (kan je later gebruiken voor soep of een eetlepeltje aan het broodbeleg toevoegen als het te droog blijkt). Bloemkool mixen. Verse kruiden (fijngehakt) toevoegen (denk: bieslook, peterselie, waterkers, mag heel wat zijn!). Een eetlepel mayonaise en twee eetlepels yoghurt aan toevoegen. Daarna naar smaak kerriepoeder en gedoseerd zout en peper. En als je zoals ik een ‘ongelukje’ hebt met het zout, helpt het om vier wortels te stomen en die te mixen en ook toe te voegen.

5. Komkommerbeleg. De komkommer eerst raspen, daarna goed ‘uitdrukken’ in een zeef zodat het water weg is. Ik heb daarvoor een soort macrobiotische pers-pot, wat heel handig is. De helft van de komkommer in een blender doen, 150g cashewnoten toevoegen, 2 el olijfolie, wat zout en peper, verse dille, een teentje look en 1 uitgeperste citroen. Na afloop de rest van de geraspte komkommer er onder scheppen.

Als je het in mooie potjes met een etiketje schept, lijkt het meteen allemaal wat bijzonderder. Ik zette ook nog lekkere honing op tafel, choco en hagelslag voor kindjes die de groenten zouden ontdekken ondanks hun vermomming, potjes met pitten en noten. En wat groenten: tomaatjes met kruiden en sjalot, op smaak gebracht met wat olie en citroensap, peper en zout. En een slaatje van geraspte venkel, stukjes pompelmoes (enkel het vlees, geen vel!), stukjes groene appel en daarover een mengeling van olie (3 el), citroensap (1 el), fijn gehakte sjalot, peper en zout.

Op voorhand alles opruimen, ruiten poetsen, tafels dekken, … was eigenlijk nog het meeste werk. De dag zelf werd er gegeten, gedronken, gepraat. En het was geloof ik wel goed zo. En toch nog wel een beetje simpel, omdat alles op voorhand klaar stond en ik enkel de belegjes uit de koelkast moest halen en de broodjes op schalen leggen.

En uiteraard, heel vegetarisch (misschien kunnen we het zelfs veganistisch noemen).

En met dank aan de Groene Prinses natuurlijk. U leest het, ik ben fan!

2 gedachtes over “Beterschap & Broodbeleg

  1. Oef zeg, hier even niet geweest en dan over dat dieptepunt lezen… Blij dat je erdoor gekomen bent en boeh voor de onwillige.
    Ik haal kookinspiratie bij dezelfde dames als jij trouwens. Op kookeetleef vind je ook nogal eens wat broodbelegsels.

Plaats een reactie