Uitje #1: Becoming Astrid

Op een dag kwam ik een boek tegen in een rek bij de kinderboekhandel: The Artist’s Way. Het deed een belletje rinkelen, een vriendin had er ooit over gesproken. Ik bladerde het door en werd gegrepen. Een programma om op 12 weken je eigen inspiratie terug te vinden? Ondergedompeld in het moederschap had ik geen idee meer wat het woord ‘eigen’ of ‘inspiratie’ betekende. Ik nam het boek mee, en begon aan het programma. Ik merkte meteen dat ik het mezelf niet met de zweep moest opleggen, maar dat ik spontaan zin had om er aan te werken. Ik merkte ook dat het een pak langer zou duren omdat ik langer dan een week nodig heb om één hoofdstuk door te werken. De basis bestaat uit elke dag drie pagina’s ‘free writing’, de ochtendpagina’s. En daarnaast een wekelijks uitje met jezelf: het kunstenaars’ uitje. Op mijn blog zal ik mijn uitjes delen, voor mezelf om het te ‘bewaren’, voor jullie om jullie wat inspiratie aan te reiken.

Het uitje. Met twee baby’s in huis, had ik er vreselijk naar uit gekeken. Tot de dag daar was dat ik helemaal alleen met een boek naar de sauna zou gaan. De kleine baby huilde de hele dag, ik was gesloopt en ik kon het niet opbrengen de deur uit te gaan.

Weken later probeer ik het opnieuw. Ik ga naar Becoming Astrid kijken, een film over Astrid Lindgren. Ik koop alvast mijn ticket, en beeld me in hoe ik het huis uit ga en door de stad vol lichtjes naar de cinema fiets. En ja hoor, daar gaan we. Daar ga ik! Want ik ga alleen.

Even de trailer: 

Vijf gedachten:

  1. Iets alleen gaan doen is stukken intenser dan het met iemand delen. Ik ervaar zowel de fietstocht als de filmzaal als de film en de muziek en de beelden als ontzettend intens en dichtbij.
  2. De film ontroert me loeihard. Ik had me op een vrolijk Pippi Langkous-verhaal ingesteld, maar het gaat om een meisje uit een boerengezin met een levendigheid die magnifiek is, die vol het leven in gaat met haar talent voor schrijven en dan getekend wordt door het ongepland en ongehuwd zwanger worden. ( Dat is nu nog een item, maar dat was het in Zweden in 1926 zeker.) Wat ze doet, komt loeihard bij me binnen. Namelijk: ze blijft zichzelf trouw (wat haar de moeilijke weg oplevert – ik ken een dappere jonge dame die hetzelfde deed) en ze is pas compleet met haar kind. Ze lijdt als haar kind niet bij haar is, en als ze samen zijn, zie je haar levendigheid en creativiteit terug stromen. Wat mooi om te zien dat het moederschap niet enkel belemmerend is voor het creatief zijn.
  3. Door even weg te zijn en de film te zien, kijk ik met afstand naar mijn leven. Ik zie dat ik vaak een moeder ben die het erg druk heeft en weinig speels is. Ik besluit daaraan te werken, want ‘the time is now’ voor de kinderen. Wat we vandaag doen of niet doen, blijft hen bij. In de film zegt een kinderstemmetje tegen Astrid: ‘jij staat aan de kant van de kinderen’, en dat wil ik ook graag doen. (Het is wel erg complex in een gezin met twee kleine baby’s, realiseer ik me de volgende dag alweer.)
  4.  De Astrid in de film is intens. Ze schreeuwt in het bos, ze danst alsof niemand kijkt, ze valt letterlijk om van verdriet. Vol in het leven. Mooi is dat. 
  5. Het heeft me enorm gevoed om iets voor en met mezelf te gaan doen. Het idee is dat je door de k-uitjes jezelf voedt, vult met beelden. Ik herinnerde me een klasgenoot in het middelbaar die in de week zo vaak naar de film mocht als ze wou. Geen gezeik over huiswerk en alleen naar huis fietsen in het donker. Ik ben nooit zo vrij geweest. Thuis, maar ook niet met mezelf op andere momenten in mijn leven. Ik hoop dat ik het mezelf en mijn kinderen alsnog kan geven.

Het is een film die ik jullie aanraad. Als je ‘m gezien hebt, ben ik heel benieuwd naar jullie mening in de reacties!

14 gedachtes over “Uitje #1: Becoming Astrid

  1. oh, die film wil ik ook zien!
    En wat fijn dat dit je eerste uitje met jezelf was, en ik kan het zo meevoelen hoeveel intenser het is als je het alleen doet, je focus ligt anders, dat ervaar ik ook telkens weer…

    • oh ja, en dankjewel voor de zondagavondsnoepjes, of de onverwachte tussendoortjes, altijd blij als ik je tussen mijn mails zie verschijnen, altijd de eerste die ik open 😉

  2. Bijzondere film heb je uitgezocht voor je eerste uitje. Geen gezellig niemandalletje maar echt een waaraan je wat in je dagelijks leven aanhebt.
    Denk er maar vaak aan terug als het even moeilijk gaat

  3. Heb ook de methode doorgewerkt, lang geleden alweer. Hielp toen erg goed. Ik denk erover om het nog eens te doen. Vooral de ochtendpagina’s dan. Uitjes doe ik evengoed wel, dat hoef ik nu niet meer speciaal te organiseren. Ik kreeg het trouwens ook niet in 12 weken af, ook al had ik op dat moment tijd genoeg. Het is erg ingrijpend.

  4. Heb de film gezien, absolute aanrader. Enorme acteerprestatie! Hier staat een vrouw centraal die weet wat LEVEN is, in alle betekenissen van het woord. De ontmoeting met meneer Lindgren is naar de achtergrond verschoven en, in die zin, dus geen suikerzoete ‘prinsessenfilm’, maar de realiteit. Zo’n films mogen er meer zijn! De hoofdrolspeelster werd door de regisseur serieus onder handen genomen: ze kunnen nog door dezelfde deur, doch het was blijkbaar niet makkelijk… Enne… uitjes voor jezelf: doen!!!

  5. En daarom hebben wij verhalen nodig he, zij het in boekvorm of in de cinema. Om terug te koppelen naar ons eigen leven, wat meer vat te krijgen op onszelf. Heel erg mooi, Prinses. Ben benieuwd naar je volgende uitje!

  6. Astrid & het kind, dat wist ik al. (Rolmodellen, enzoverder, een mens moet wat). Dat er een film was wist ik nog niet. Ik ga in de kerstvakantie ook op date met mezelf!! Beloofd, ik doe verslag erna.

    Dat dingen intenser aankomen als je alleen bent klopt ECHT ZO HARD. Zelfs (of vooral?) gewone dagdagelijkse dingen.

  7. Pingback: Scènes uit een tweelingleven #4 – stand van zaken | En ze leefden nog groen en gelukkig

  8. Pingback: 20 dingen die ik graag doe | En ze leefden nog groen en gelukkig

  9. Pingback: Nog meer uitjes | En ze leefden nog groen en gelukkig

  10. Pingback: Uit de kast | En ze leefden nog groen en gelukkig

Plaats een reactie