Starten met ondernemen zoals het is: sociale media

Ik hou helemaal niet zo van sociale media. Hier bloggen is lekker veilig, anoniem. Ik kan hier schrijven zo veel en vaak als ik wil en moet niet in een beeld of een beperkt aantal tekens en hashtags hip & happening zijn.

Ik besefte ook wel dat sociale media horen bij ondernemen. Maar ik schoof het voor me uit. Tot ik drie keer de vraag kreeg OF IK GEEN LINKEDIN GEBRUIK?!
Ok, ik snap het. Het is ‘normaal’ om dat allemaal wel te doen. Het is zoals het nu eenmaal werkt.

Dus ik ging aan de slag. Tuigde LinkedIn op en Instagram. Op mijn website wacht ik nog – die heb ik uitbesteed.

En wat ik vreesde, gebeurde:

  1. Het neemt veel te veel plek in. Ik kijk ’s avonds wel elk uur een keer of er nieuwe hartjes zijn gekomen op instagram, terwijl ik eigenlijk wil dat dat mij niets kan schelen. Of wel iets, maar niet genoeg om het door mijn gezinstijd heen te laten fietsen. Ik vraag me trouwens echt af waarom iedereen tijd heeft om van die stories te maken, ik vind dat voorlopig uhm… Vaag.
  2. Ik word vooral van LinkedIn ongelukkig. Ik heb het idee dat iedereen maar zendt. Alsof iedereen vooral wil tonen wat hij/zij goed kan, doet, heeft. Uhm, aan wie eigenlijk? Niemand lijkt daar te zijn om te ‘luisteren’, elke reactie, klik, … lijkt te zijn om zelf in the picture te komen bij potentieel interessante connecties. JEETJE. En er zijn veel mensen die dan van die superprofielen hebben waarbij ik denk: weet je wat, het was een dom idee. Ik geef het al op. Doen jullie maar.

Intussen heb ik via LinkedIn ook een heel sneu netwerkgesprek gehad, met een man die wou weten wat mijn benadering kon betekenen voor zijn organisatie. Op het einde van de rit had ik hem blijkbaar in die mate overtuigd dat hij een intern iemand ging laten scholen, in plaats van een extern iemand (ik) in te huren. Dus. Dat was net niet de bedoeling. Ik voelde me gebruikt, omdat hij me allerlei casussen voorlegde en liet vertellen wat ik in al die gevallen zou doen.

Dus ik droop af, belandde midden in de avondspits thuis. Ondernemen heeft een zekere mate van hoera-gevoel en magic, maar soms is het best sneu. Herkenbaar? 🙂

11 gedachtes over “Starten met ondernemen zoals het is: sociale media

  1. Haha, klinkt me vaag bekend! Ik voel me al schuldig (ivm gezinstijd opsouperen aan social media) als ik naar je blog kijk. En ik heb instagram al verschillende keren van mijn gsm gezwierd omdat ik me stoorde aan mezelf…
    Ik ben er misschien wat extreem in, maar ik denk dan, zou ik iemand aannemen via linkedin? Nee, ik zou enkel kijken voor achtergrondnformatie. Dus dan hou ik me ook niet bezig met linkedin. Maar goed, ik ben natuurlijk geen social mediagoeroe die weet wat mensen triggert.

    • O, ik volg je helemaal! En tegelijkertijd lijkt het voor zelfstandigen die nieuwe opdrachten willen binnenhalen, wel een ‘must’. Ik weet het allemaal niet zo goed. Ik hoop dat er iets magisch gebeurt en het gewoon allemaal vanzelf gaat lopen :).

      • Op instagram kijk ik mee, maar heb ik geen account. Op LinkedIn dan weer wel. Daar staat tot nu toe alles wat ik voor opeenvolgende bazen in loondienst heb gedaan. Hoe ik mijn bedrijf-to-be er op ga zetten, is nog niet uitgekristalliseerd.
        Ik hoop en denk dat het vooral belangrijk is dat mensen goede informatie over je bedrijf vinden als ze je gaan googlen. Dan kan een goede website, met regelmatige updates, ook prima werken.

  2. Herkenbaar hoor. Ik ben nog altijd aan het uitzoeken hoe ik sociale media best kan inzitten maar heb wel al gemerkt dat mijn gevoel volgen het beste werkt, anders wordt het te veel een verplichting en houd ik het toch niet vol.

  3. instagram is mijn grote tijdvreter. zo erg dat ik nu via parental control mezelf een limiet van een half uur heb gegeven, wil ik meer dan moet ik dat aan mijn man vragen. dat blijkt gelukkig een brug te ver 🙂 het eerdere limiet dat ik zelf op mijn telefoon instelde klikte ik wel gewoon weg.

    linkedin vind ik zelf vooral heel nuttig om op de hoogte te blijven van recente ontwikkelingen. ik lees veel meer artikelen dan eerder, door de linkjes van mijn netwerk te volgen. werk komt er niet echt uit, maar ik zie wel dat mijn klanten mijn profiel wel vaak even checken na een doorverwijzing die ze dan al hebben gekregen van iemand anders.

  4. Heel herkenbaar. Ik wordt heel onzeker van instagram, post ook niets meer, maar blijf wel kijken! Terwijl ik je stukje lees moest ik gelijk denken aan Lies de Smet aka Liesellove die net een social media bedrijfje is gestart, a digital story! @a_ditigal_story en @liessellove op instagram

  5. Rond ondernemen heb ik niets zinnigs te zeggen. Wel rond je blog, die vind ik nog altijd heel fijn om volgen.
    Linkedin is een verschrikkelijk iets vind ik zo langzamerhand ook. Instagram vind ik wel leuk maard at is dan vooral omdat ik beelden leuk vind.

  6. Pingback: Nog meer onthullingen | En ze leefden nog groen en gelukkig

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s