De zaterdagse dingen

Het is zaterdag en we zijn met twee. De Man maakt zich klaar om te gaan hardlopen. Ik neem een lange douche, stap op de fiets en rijd de stad uit om groenten te gaan oogsten. De herfst hangt in de lucht. Het is mijn seizoen. Wat zinnelijk, de zon, de frisse lucht, de aarde waar ik in woel. Tegenzin om wortels te oogsten, en verwondering als ik ze vlotjes en zacht uit de grond kan trekken.

Ik fiets met mijn tas vol zand en groenten naar de stad, waar ik De Standaard koop. Zaterdagse verwennerij! Op de markt haal ik brood en kijk ik even rond, en dan bestel ik een cappuccino bij de koffiebar. Temidden van de drukte en bedrijvigheid van de barrista’s drink ik mijn koffie en lees ik mijn krant. Weer thuis lunchen de Man en ik samen, waarna we nog even de stad inlopen.

De zaterdagse dingen, oogsten, brood halen, krant kopen, koffie drinken, voelen zo rijk en luxueus. Het voelt als een ritueel, dat weer anders is met de kinderen (trager en geen koffie), en ik realiseer me hoe belangrijk het is om deze rituelen, deze ankerpunten in de week te hebben.

Laatst ging ik met de Man naar een concert, wat leuk was, maar waardoor ik weer besefte hoezeer ik mijn leven aangepast heb aan mijn prikkelgevoeligheid. De luide muziek, de lichten, de geur van de mensen rondom me, het was zo ontzettend vermoeiend. Leuk voor een keer maar niets voor mij, in tegenstelling tot de ingrediënten van het zaterdagritueel die in combinatie net op maat zijn van wat ik aan kan en waar ik van geniet.

En dat, besef ik terwijl ik langs een grachtje loop, is waar het uiteindelijk om gaat. Die mooie zinnelijke ervaringen van het ruiken van een vleugje herfst, het voelen van de late zon op je gezicht, de geur en smaak van koffie, het papier van de krant tussen je vingers, het woelen in de aarde, de kus bij thuiskomst.

 

4 gedachtes over “De zaterdagse dingen

  1. Pingback: Zelfzorg & werklust | En ze leefden nog groen en gelukkig

  2. Pingback: Klein geluk #1 | En ze leefden nog groen en gelukkig

Geef een reactie

