Bankje

Ik ben nog geen half jaar geëmigreerd. Maar ik weet alle lichtknopjes intussen wel zitten en de stopcontacten ook en ik ken de weg in de stad en de naam van de buren.

Elke zaterdag fiets ik naar de boekenwinkel waar ik een Standaard uit de rekken vis met een zucht van genoegen. Mijn krant, mijn krant! Ook het Parool lees ik, maar de Standaard, die is van mij.

In het weekend is er genoeg krant om ook in de week nog te zitten bladeren. Vandaag dronk ik een kop koffie, bladerde ik door mijn Standaard, en las ik een artikel over iemand die een bankje voor zijn huis had gemaakt in Gent en wat voor sociale revolutie dat geeft, want gezeten op dat bankje praat je wel eens met de buren. Wow, zeg, wat een concept!

Ik werp een blik naar buiten en grijns. 90 procent van de huizen in mijn steegje hebben een bankje voor het huis, naast een hele resem fietsen. Wij hebben te veel fietsen om een bankje te hebben (volgens de Man, maar voor mijn volgende verjaardag is misschien wel wat te regelen). Geen auto’s, geen opritten en geen geparkeerde voertuigen zoals in mijn heel Belgische vroegere dorpje. Ik sla de krant dicht en drink mijn koffie verder op op het gedeelde bankje in de gedeelde tuin. Bankjes en gedeelde tuinen, wat een concept :).

7 gedachtes over “Bankje

  1. Hier zetten de oude mensen hun stoel buiten de voordeur (ook al hebben ze binnen een prachtige patio), en zo zitten ze samen te praten. Dat idee van het bankje is iets waar ik vroeger ook al aan dacht, omdat ik het in de Genste wijk waar ik op kot zat, gezien had.
    Met elkaar praten he, dat is toch zo cruciaal…

  2. Geen bankje voor ons huis… maar de vensterbank doet even goed dienst. Grappig om zien, we gaan van start met twee en alsof er een tamtam begint te roffelen staan we er al snel met acht ;). Wie houd je trouwens tegen om op het bankje van de buren te gaan zitten?

  3. wat ik zo mooi vind aan Nederland zijn de geveltuintjes en bankjes, ik trek er altijd foto’s van in Amsterdam, Den Haag en Utrecht…ik woon in een rijhuis en heb nu ook een oranje oranje bankje voor de deur, ik zette er een pot Margrietten bij als begin van een tuintje en deze was na 1 nacht al gestolen. Geen geveltuintje dus voorlopig…We deden ook speelstraat deze zomer, de straat wordt dan afgesloten met hekken en enkel bewoners mogen erdoor, uiteindelijk waren er keiveel auto’s die zo een hek aan de kant zetten en tegen hoge vaart toch voorbij raasden terwijl de kinderen met stoepkrijt op straat zaten, soms met agressieve blik naar mij terwijl ik op dat bankje zat…geen groot succes dus die speelstraat, ik zou goed aarden in Nederland.

Geef een reactie

