De giraf en de jakhals

[Winter]

M. en ik hebben ruzie. En ik blijf kalm.

Op zo’n momenten denk ik dat ik liever geen relatie wil. Dan kruip ik liefst weg in een dikke trui onder de lakens. Verstopt. Laat me hier maar, laat me maar mijn leven zoals het was. Liever geen pijn zelfs als dat betekent dat er ook geen vreugde is.

Dat voel ik, maar dat zeg en doe ik niet meer.

Als ik iets heb gedaan wat bedreigend is voor M., in dit geval een keuze van hem in twijfel getrokken, wordt hij verbaal agressief. Hij scheldt niet, maar met enkele welgemikte opmerkingen valt hij aan. Het vervelende is dat de opmerkingen aan me blijven kleven. Maar ik hap niet meer terug. Ik probeer verbindend te communiceren. Niet jij tegenover ik. Ik probeer een giraf te zijn.

In de verbindende communicatie wordt het beeld van de jakhals en de giraf gebruikt. De jakhals bijt. De giraf stijgt er bovenuit, en heeft een enorm hart. Dat betekent niet dat de giraf zich maar wat laat doen, maar wel dat de giraf niet primair reageert op wat er gezegd wordt en op wat er gebeurt. De giraf probeert niet te oordelen, en te reageren op de behoefte die onder de stekelige woorden van de ander liggen.

Het leven met Dirk was er een met ups en downs, waar ik genadeloos in mee gesleept werd. Het was onveilig, destructief en schadelijk.

Het leven zonder de ups en downs is een pak veiliger maar ook erg rustig. Als je een relatie met hoge toppen en diepe dalen gewend bent met een soort oerman waar je nooit van wist hoe het uur dat volgde zou verlopen, is het best aanpassen om een beetje een voorspelbare man met structuur en regelmaat te hebben. Eentje die niet geïnteresseerd is in die hoge toppen en diepe dalen, maar het een beetje redelijk wil houden.

Met Dirk kon elk moment een diepe imprint maken in mijn ziel. Zowel in de zin van schade als in de zin van gevoel. Een kopje koffie met hem drinken op de stoep op een zomeravond kon een zeer intense zintuiglijke ervaring zijn. Dat mis ik wel eens.

Maar deze relatie nodigt me ook uit om volwassen te zijn. Ik voel aan dat er veiligheid is. Een basis. Ik kies voor jou, jij kiest voor mij. Niet op basis van een droombeeld of leugens of een masker, maar gewoon. Jij zoals ik kan zien hoe jij bent, ik zoals jij kan zien hoe jij bent. Ik weet nu al waar ik de komende jaren waarschijnlijk tegenaan ga lopen met M., maar ik apprecieer hem ook zoals hij is en om wie hij is.

Elkaar liefhebben en waarderen. Wat een ideaal. Vooral omdat je met jezelf moet dealen. Ik heb het vaak lastiger met mezelf dan met M. Hoe kan hij bij me zijn als ik zo in de knoop zit, vaak in een soort roetsjbaan met ups en downs beland met mezelf? Misschien neem ik mezelf het meest kwalijk dat ik ‘ok’ was toen ik de relatie aan ging en er ook van overtuigd was dat ik in mijn kracht stond en wat te geven had. Alles wat daarna kwam heeft me een genadeloze tik verkocht. Ik ben al weken zoekend en scharrelend, laverend tussen allerlei onvoorziene mogelijkheden waar ik niet mee kan omgaan en de gevolgen van jarenlang auto-verraad die ik moet oplossen en dan is er nog dat verdriet om het kind dat wegdroop uit mijn lijf en waar ik elke dag aan denk maar waar zo weinig over te zeggen valt. Onnozel hoeveel troost er kan zitten in een brandend kaarsje op een grafje doorheen een donkere nacht.

In deze relatie wil ik een giraf zijn.

 

 

 

 

 

15 gedachtes over “De giraf en de jakhals

  1. Zoveel sterke beelden en wijze woorden…
    Wat een pakkende en inspirerende post, prinses. Een om te herlezen.

    Die gedachte van “hoe kan hij bij me zijn als ik zo in de knoop zit” is heel herkenbaar, maar ik heb van de relaties in mijn leven geleerd dat mannen best wel wat kunnen hebben op dat vlak, omdat ze ook de gevoeligheid en de vechtlust zien die ermee gepaard gaan, en daar hebben ze vaak veel respect voor.

  2. PS: Is er een plaats (website, boek,…) waar je kan leren over die dierensymbolen in verbindende communicatie? Lijkt mij superinteressant en nuttig voor zowel klein als groot hier.

  3. https://www.facebook.com/ritueelnazwangerschapsverlies/?hc_ref=PAGES_TIMELINE
    Eerstvolgende sessies:
    zondag 5 maart 2017, 14 – 17 u, Telesforos, Tielrode – Temse
    vrijdag 31 maart 2017, 19.30 – 22.30 u, in Agape, Lichtervelde
    zaterdag 1 april 2017, 14 – 17 u, in VrouwenBron vzw, Brasschaat
    Graag vooraf inschrijven via een persoonlijk bericht.

    Ik moest aan je denken. Misschien heb je er wat aan en misschien ook helemaal niet en dan negeer je’t maar, wijze vrouw!

  4. Wat mooi en wijs. Stof tot nadenken voor mij na een avondje ruzie maken met mijn man en vanochtend alweer uitgevlogen. En zo herkenbaar dat in de knoop zitten met jezelf en zo anders zijn dan toen de relatie startte en daardoor – ik toch – twijfelen aan wat je te bieden hebt. Of laat het me zo zeggen: mijn zelfbeeld heeft een serieuze deuk gekregen de afgelopen jaren, maanden, … en dat weegt wel door in de relatie met mijn man.
    De giraf en de jakhals, ik ga er aan proberen te denken de komende weken. Merci x

  5. Bij ‘man’ en ‘verbale agressie’ merk ik dat de alarmbellen rinkelen, bij je mooie doel om verbindend te communiceren niet. Toch is dit een veelvoorkomend patroon in vrouw-man relaties…

  6. Herkenbaar. Ik zit nu in een intense relatie. Het is moeilijk om uit los te komen. Je wordt heen en weer geslingerd tussen de zekerheid dat dit voor altijd is wat je wilt, en je zonder hem niet kunt, naar het andere uiterste dat dit niet is vol te houden, en je zo snel mogelijk voor jezelf kan kiezen. Maar intussen verandert er niets. Misschien moet ik leren hoe ik de giraf kan zijn. 😊

  7. Dat je vanuit de giraf kunt communiceren wens ik je van harte toe. Maar dan ook dat M. niet altijd in de jakhals schiet. En dat jij je emoties wel ten volle mag en kunt voelen, zelfs al kies je ervoor om ze niet de basis van je reactie te maken.

    En duimen omhoog dat het je lukt. Dat je niet omvergeblazen wordt door de ander maar kunt blijven staan en overzicht houden. Chapeau.

Geef een reactie

