Een prinsessenleven

Dat ik een cool leven heb. Er gebeurt wat, ik leef een pak meer dan een tijdje terug. Sneller ook. Dieper. Intenser.

De voorbije zeven dagen was ik o.a. op een theaterfestival waar ik ijsjes at en in de zon zat. Uit logeren. In Brussel voor een bespreking met daar aan geplakt een thee in het park met een vriendin en dan een spurt naar de schoolpoort. In een fijne koffiebar voor een goed gesprek met iemand waar ik in de toekomst mee wil samenwerken. In dezelfde fijne koffiebar bereikte ik de bodem van mijn werk-e-mailbox en daar had ik maar liefst vijf uur en zeker vier dopio’s voor nodig. Ik krabbelde bladzijden vol to-do’s en projecten. (Hoe was het zo ver kunnen komen? En nog beter: hoe was het zover kunnen worden zonder dat iemand mij aanspreekt op disfunctioneren of zonder dat iemand me ontslaat?) Ik was in een Noord-Brabantse stad voor enkele gesprekken en reed kalm op de middag naar huis, gedeeltelijk door de bossen. Thuis deed ik een dutje (power nap) want ik was supersuf en at ik home made soep alvorens verder te werken. We gingen naar het speelbos en aten daar op een dekentje blauwe besjes. Dat was kalm en lui en goed. Ik reed kriskras door Zeeland, had gesprekken met allemaal trotse professionals, werd bijna gek van de smalle straatjes van Zierikzee die niet voor automobilisten zijn ontworpen, sliep in een lief B&B-tje en maakte een fijn praatje met een schat van een mevrouw (de eigenares) die begreep dat ik geen lunchtijd zou hebben en een boterhammetje voor me smeerde voor in de auto tussen de afspraken door. Ik had een avondvergadering waar ik een deal beslechte en maakte een lange wandeling met een dierbare vriendin. En ik haalde de mannetjes op en kwam thuis en na hun bedtijd werkte ik een nieuwe resem mails weg. De komende dagen staan er een fietstocht-in-Zeeland op het programma en een date met vrienden met complementaire kinderen.

Dat is Leven. Veel leven. Veel om dankbaar om te zijn. Zo veel meegemaakt, zo veel echt contact gehad, zo veel om over na te denken, zo veel geleerd.

Maar de voorbije week was ook: schuldgevoel omdat ik de jongens uit logeren deed. Met stress in de auto om op twee uur tijd van Middelburg naar de opvang in Leuven te rijden – en dan aanschuivend op de Antwerpse ring de stand-by-optie aanspreken, helemaal opgefokt van schuld en schaamte – daar om kwart na zes toekomen en de kleinste die in huilen uitbarst omdat hij me gemist heeft. Rommel eten uit tankstations wegens niet voldoende georganiseerd om het wat proactiever aan te pakken. En eerlijk? Ook echt geen tijd. Bijna onpasselijk worden in de auto bij het luisteren naar deze podcast (goede reeks trouwens!). Twee avonden op rij om half negen in bed want niets meer waard. Geen lichaamsbeweging gehad. Maar één keer gekookt. Lege koelkast en geen energie om over een menu voor de komende dagen na te denken. Zo veel dat niet af is en waarvan ik me afvraag waar en wanneer ik het ga doen. Overprikkeld geraken in een gesprek omdat heel veel intensieve en lange gesprekken na elkaar gewoon een beetje onmenselijk zijn. De privé-inbox die aantikt tot 500 ongelezen mails. Naar de garage bellen en zeggen dat ik toch echt wel meer dan 30 000 km heb gereden op minder dan vier maanden, dat ik me echt niet vergis en dat ik dus echt heel graag nog eens naar de auto wil laten kijken. Stress bij het kijken naar de week die komt want er moet weer zo veel geregeld en gereden worden en ik ben wat oververzadigd. Struisvogelgedrag om naderende rechtszaak. Stress om betaling van bijberoep die niet komt maar waar ik wel op rekende. (…)

Het is allemaal waar en echt. De sleutel zit in mijn hoofd, in hoe ik denk. Als ik dat onder controle kan houden, gaat het goed. (Het zou beter gaan als ik talent had voor organisatie en praktisch ingesteld was.) Om dat onder controle te kunnen houden, moet ik voor mezelf zorgen. Mezelf slaap geven, goed eten, en stoppen met me vast te denken, schuldig te voelen, te piekeren, alle beren op de weg uitgebreid te bestuderen.

 

 

6 gedachtes over “Een prinsessenleven

  1. Hey Prinses, een sleutel zou ook kunnen zijn je brein zo te sturen dat de goeie dingen blijven hangen en je de moeilijke heel bewust wat naar de achtergrond van je geheugen duwt? In de map ‘te verwijderen items’ steekt? Ik probeer dat ook: zo weinig mogelijk tijd en energie steken in de negatieve dingen, dan vergeet je ze sneller. Een boeiend leven heb je in elk geval wel.

  2. Dat is leven inderdaad 🙂 Ik lees toch vooral positieve dingen! En ook heel veel herkenbare dingen. Ik weet ook vaak hoe het beter kan en hoe ik alles beter onder controle zou hebben. Mijn huis zou veel opgeruimder en properder zijn als ik niet in de zetel geploft was. En als ik eerst nog langs de winkel gepasseerd was, had ik lekker vers kunnen koken. Maar ach… 😉

  3. zo’n assistent die alles voor je regelt waar je geen tijd voor hebt, dat zou wel handig zijn hé. Eén die aanvoelt wanneer het tijd is voor een koffietje en een stretchbeurt 🙂

  4. Genoeg slapen, gezond eten, bewegen. Daarmee probeer ik ook aan zelfzorg te doen. In de hoop dat het praktische dan zal volgen, ooit … Maar niet simpel.

  5. Wat ik me opeens afvraag, bij het lezen van je post: hoe zou het voelen als je eerst de negatieve dingen overloopt? En dan de positieve?
    (evenzeer open vraag aan mezelf)
    (niet therapeutisch opvatten, ik vraag het me oprecht af!)

    zelf ook een heerlijke avond gehad maar…

    … neen omgekeerd:
    thesis nog zoveel werk
    maar toch ook omstandigheden voor mezelf gecreëerd waarmee ik morgen weer ga kunnen werken en topavond
    en zelfs ’s avonds nog uurtje gewerkt, al had ik op anderhalf gerekend maar ging het echt niet meer.

Geef een reactie

