Met haakjes en oogjes

Ik hou ervan als dingen op elkaar ingrijpen. Daarvoor moet ik in een bepaalde mind-set zijn, anders mis ik het. Misschien zijn het verbanden die mijn hoofd legt, constructies die ik in de realiteit zie maar die er niet zijn. En toch, toch is het schoon.

Ik wandelde door Zwolle-of-all-places. Daar kom ik zelden of nooit. Ik dwaalde een winkeltje in. Zo’n etherisch geval met steentjes en engelen en slabbetjes. Het dwalen bracht me naar kaartjes die ik zo lief vond, zo mooi, zo klein. Ik kocht er drie, kreeg ze mee in een zakje dat gestikt was uit een papier van een oude Flow. Ik besloot ze in te kaderen en op te hangen in dit huis dat ik wel eens wat thuisachtig mag maken als ik hier ooit graag wil wonen. Ik draaide de kaartjes om, en zag een verwijzing naar een website. Daar was ik zo gepakt van het werk van de ontwerpster dat ik haar vroeg om een logo’tje en een visitekaartje voor mijn eigen bedrijfje als zelfstandige in bijberoep. Ik schreef haar wat ik deed en ook dat ik vooral twijfel aan alles, waardoor er geen schot in de zaak komt. Ik wacht op haar antwoord, maar het lijkt alsof alles nu even mooi op elkaar ingrijpt en de realiteit me op die manier een klein duwtje in de rug geeft. De tijd is daar.

Ook over de naam van mijn zelfstandige-in-bijberoep-bedrijfje heb ik eeuwen getwijfeld, actief gezocht, mensen geconsulteerd, heel kronkelige denkkronkels gemaakt om er een bepaalde betekenis in te stoppen, een goede suggestie gekregen van een vriendin, maar toch niet doorgepakt. En vandaag nam ik een boek aan van een vriendin en sloeg het open en daar was het woord dat ik zocht en niet vond. Het was naar mij gekomen, en ik herkende het meteen.

Slierten gebeurtenissen die op elkaar ingrijpen en tot iets leiden, zijn er de hele tijd. Als ik deze blog niet begonnen was en niet op een dag geïnterviewd was door iemand over mijn blog en als iemand dat interview niet had gelezen en mijn blog daarom niet was beginnen volgen, had ik de opdracht die ik nu als zelfstandige in bijberoep mag doen en waar ik zo veel van leer en zo veel kansen in zie, en waardoor ik interessante mensen mag ontmoeten, niet gekregen. Dat is allemaal gekomen zonder dat ik er veel voor moest doen. Ik moest alleen ‘ja’ zeggen toen het kwam.

Heel veel van die slierten gebeurtenissen zit verborgen achter de schermen. Ik vind het een lieve gedachte dat er al slierten in werking zijn die langzaam aan mijn kant uitkomen en die misschien leiden tot een nieuwe relatie, een kind, een nieuwe plek om te wonen, …

Soms moet je niet doorpakken. Soms moet je alleen wachten, tot de tijd daar is. Als het gebeurt, herken je het. En dan moet je alleen nog ja zeggen. Zo simpel kan het zijn.

P.s. Nee, ik heb niet gedronken.

 

 

13 gedachtes over “Met haakjes en oogjes

  1. 1. Een huis een thuis maken, dat leeft hier ook hard de laatste dagen weer. Er staan nu bloempotten op het terras.

    2. Ik heb daar dus ook echt vaak over gedacht, over die naam. Hoor binnenkort graag wat het is.

    3. Jij bent zo cool, dat je onbekende mensen zomaar mailt en niet over koetjes en kalfjes maar over twijfels, vragen.

    4. Uiteraard heb je niet gedronken. Je gedachten zijn echt zo gek niet en je bent ook niet de enige die zo denkt. O neen! 🙂

  2. Wat een fijn stukje weer. Geeft vertrouwen. En ook het besef dat het goed is dat ik blijf doen, bliijf lopen, blijf ontmoeten. En waar dat dan allemaal bij elkaar komt en hoe ineens stukjes op hun plek gaan vallen, dat weet ik niet. Maar ik heb het ook mee mogen maken. En ‘ja’ durven zeggen.

    En ook hier benieuwd naar de naam, uiteraard 🙂 En snap het helemaal dat je die hier niet noemt, omdat je dan je anonimiteit volledig kwijt bent ineens.

  3. In hou zo van die momenten! Ik heb afgelopen week de knoop door gehakt en laat dit soort momentjes door drukte en stress niet meer aan me voorbij gaan! Nu nog leren hoe dat in de praktijk moet 🙂
    Kus

Geef een reactie

