Pimp your life

Femma is een eigentijdse en eigenzinnige vrouwenorganisatie met een duidelijke visie op mens & samenleving. Femma praat mee over wat vrouwen vandaag denken, voelen & beleven. Femma verdedigt de belangen van vrouwen met minder kansen en in het bijzonder alleenstaande vrouwen. De organisatie ijvert voor emancipatie van vrouwen en gendergelijkheid, o.a. via het informeren en sensibiliseren van vrouwen, beleidsmakers en andere actoren.

Onderstaand stukje is geschreven voor Femma en verschenen op hun website.
Meer over Femma? Neem hier een kijkje!

Pimp your life

Door de minimumbezetting aan ouders in dit gezin (één) is het leven hier willens nillens een beetje ge-simplified. Niet dat we voordien grote sier maakten. We probeerden altijd al ecologisch te leven, bewust te consumeren (dus te consuminderen), en zorg te dragen voor wat we hadden. We leefden niet uitbundig, maar we fietsten op een mooie dag wel naar het park met een picknick, aten wel eens een hapje in een vegan restaurantje, fêteerden onszelf af en toe op pizza die we recht van het brommertje van de bezorger mee naar bed namen, en lieten de kleine mannetjes soms met een klein hartje achter bij een babysit om een goede voorstelling bij te wonen.

Door het vertrek van mijn partner werd het allemaal iets minder. Denk: kerst zonder kerstboom. Zondagochtend zonder croissants. Een verjaardag zonder vlaggetjes. Dat gaat verder dan een ge-simplified leven. Soms werd het ronduit ‘kaal’.

In de begindagen van het alleenstaande ouderschap las ik ergens een stukje van een moeder die schreef hoe ze haar kind prinsessenschoentjes cadeau had moeten doen, tegen al haar eigen principes in. Drama! Een gevoel van vrijheid overviel me. Het was toen al duidelijk dat we terug moesten naar de essentie omdat met het inkomen en de energie van slechts één ouder niet heel veel extraatjes mogelijk waren. Het werd toen duidelijk voor me dat het ons zou bevrijden uit de klauwen van het consumentisme en het steeds maar verlangen naar meer.

Op een gegeven moment werd het moeilijk voor me geld uit te geven. Het plezier van drie paar nieuwe vrolijke sokken werd dan bijvoorbeeld verziekt door het schuldgevoel dat gepaard ging met het uitgeven van geld aan iets voor mezelf.

En toen kwam de dag dat ik vermoeid naast het bad van de jongens zat. De oudste was boos en overstuur. Ik was jarig, maar had niet de energie om er wat van te maken en voor mij hoefde het ook niet zo nodig. De oudste zoon brieste en riep dat hij niet op mijn stom feest wou zijn. Ik probeerde uit te leggen dat ik het graag wat rustig aan doe en dat het voor mij een feest is om gewoon een dag met mijn kindjes door te brengen. Hij begreep het niet of wou het niet begrijpen. Hij was boos en teleurgesteld en hij had gelijk.

Dus wij gaan even dwars tegen de trend ‘simplify your life’ in. Het leven pimpen, dat is wat we nu doen.

Op maandag keken we samen in het geweldige leuke-mama-boek van Lobke Gielkens om drie toekomstige uitstapjes uit te kiezen.

Op dinsdag  fietsten we naar de stad en kregen de jongens een ijsje. Met spikkeltjes.

Op woensdag bestelde ik een boekje over op reis gaan met kinderen in Amsterdam. In bed fantaseerde ik over overnachten op woonboten en kuieren door Artis.

Op donderdag deden we filmavond en zaten we gezellig samen voor een heerlijke animatiefilm, met een kom vol heerlijke knapperige en hoogst verantwoorde druifjes.

Op vrijdag nam ik de jongens mee uit eten naar een nieuw vegetarisch restaurantje met kinderhoekje waar je het eten van een buffet kan scheppen. Ze kozen enkel wat ze lekker vonden en kregen elk een mini-portie die ze met gemak aankonden. Geen ruzie aan tafel, en er kon nog een dessertje bij.

Op zaterdag haalde ik croissants. Na het ontbijt mochten de jongens met laarzen onder hun pyjama de tuin in en maakte ik van de gelegenheid gebruik om de krant van voor tot achter te lezen. En terug.

Op zondag fietsten we naar de markt en kochten we ranonkels die we in kleine vaasjes doorheen heel het huis verspreidden.

Geen beter idee dan eerst even stevig terug naar de essentie, om het leven vervolgens te pimpen en te genieten van al het leuks en al het moois dat je samen kan beleven.

 

11 gedachtes over “Pimp your life

  1. I ❤️ kleine porties die tot lege bordjes leiden, en òòk druifjes voor de beeldbuis, èn rubberlaarzen, èn …
    En vooral het genieten ervan, samen😊

Geef een reactie

