Recht of krom

Ik twijfel er nog steeds aan, aan mijn keuze om een rechtszaak te starten tegen Dirk. Ik heb de keuze niet alleen gemaakt, maar samen met een zevental hulpverleners die benadrukten hoe belangrijk het was om wat te regelen.

Tot die tijd probeerde ik Dirk ‘onder controle’ te houden. Akkoordjes. Een beetje omgangsmomenten waar ik zelf dan van ‘profiteerde’ om wat noodzakelijks te gaan doen, en dan in mijn huis want hijzelf had geen context. Akkoordjes die koordjes rond mijn nek werden. Niet zelden moest ik gaan werken, en kwam ie niet opdagen. Niet zelden kwam hij ruzie maken, zocht hij seksueel contact op momenten dat ik al moeilijk genoeg had om gewoon op mijn benen te blijven staan – laat staan me te verdedigen tegen hem. Niet zelden eindigde het allemaal in een drama. Niet zelden kwam ik thuis om leemtes in mijn kasten te vinden. Niet zelden had hij alle lichten aangelaten en loeide de verwarming overal in huis (ik ben zelf extreem zuinig daarmee). Niet zelden had hij in mijn papieren gezeten en op het fototoestel gekeken naar foto’s die ik voor mij had willen houden (niets bijzonders, gewoon momenten van mij en de kinderen) (uiteraard deed ik na een tijdje de werkkamer op slot). Niet zelden gebruikte hij het feit dat ik in de tijd dat hij er was werkte/iets voor mezelf deed, tegen me. Eén keer vijsde hij de nummerplaten van mijn auto om die op een ander voertuig te gebruiken. Eén keer zette hij mijn auto met platte band terug op de oprit. (Lul. Uiteraard zette hij me onder druk mijn auto te gebruiken om naar de opvang te gaan. Terwijl ik jaren heb gefietst.) Het contact was telkens een beproeving voor me, omdat ik een tijd lang nog naar hem verlangde. Omdat hij mr Charming was en ik daar altijd van in de war geraakte. Omdat ik alles wat ik zag niet kon matchen.

Een rechtszaak dus. Deze arme stakker nam een advocate en een bijberoep om de advocate te kunnen betalen, en het hele zaakje werd in gang getrokken. Een absoluut verschrikkelijke rechtszaak met een boertige rechter en een van zijn kant verschrikkelijk geniepige advocaat later, had ik wel gekregen wat ik wou: een sociaal onderzoek, met persoonlijkheidstest voor hem. Wonder o wonder.
De advocaat weerlegde al mijn verhalen. Schilderde me af als een hysterisch wijf dat de breuk niet kon verwerken en wraak wou nemen. En zijn cliënt zou uiteraard dezelfde week nog een huis gaan huren, op eigen benen staan en werk zoeken. Ik in blinde paniek. Pas in januari kwam er wat beweging, huurde Dirk inderdaad een studio, ging hij twee dagen per week werken en outte hij zich als homo.

Ik onderging intussen gesprekken met een gerechtsexperte, en een huisbezoek. De vrouw in kwestie is vast wel kundig, maar ze stelt dingen uit en heeft een zweem van desinteresse over zich. Uiteraard moet ze afstand houden, dus ik begrijp dat ze geen klik probeerde te krijgen met me. Maar ik vond bij haar ook geen sterke wens terug om de waarheid boven tafel te krijgen om een zo goed mogelijk advies te schrijven.

Ik denk soms terug aan de juriste van Similes, die me aanraadde geen rechtszaak te starten. Dat je het tegen iemand die goed is in manipuleren bijna niet kan winnen. Dat je moet blijven proberen met akkoordjes. Tientallen jaren lang.
Zou dat gelukt zijn? Ik denk eerlijkgezegd dat hij me al lang had opgeknoopt, met die (ak)koordjes.

Nog een paar weken voor we weer voor de rechter staan. Ik word steeds nerveuzer, vraag me af of hij zich ook geout heeft tegen de experte, of hij door de test geraakt is, of ze hem sympathiek vond, of hij zijn diepbruine ogen in de strijd heeft gegooid. Of een gerechtsexperte zich laat manipuleren. Of een rechter zich laat manipuleren. Of mijn advocate tot het uiterste gaat. Of de zijne dat weer zal doen.

Wat ik alvast weet, is dat zo een rechtszaak geen kwestie is van de waarheid bloot leggen. Mijn waarheid is anders dan de zijne. Volgens mijn waarheid is hij een psychopaat die best minimaal contact met een kind heeft. Volgens zijn waarheid ben ik een hysterisch en wispelturig wijf die slalomt tussen afstand en nabijheid en niet kan omgaan met een relatiebreuk. Ik heb geen enkel vertrouwen in de waarheid die uiteindelijk aan het licht kan komen. Als mijn eigen ouders die een en ander meegemaakt hebben, zelf niet zien wat er aan de hand is en contact met hem onderhouden. Tja.

Ik ontwikkel mildheid naar mezelf toe. Kijk naar mijzelf in een rode jurk vorig jaar op de rechtbank. Vraag me af waarom ik dat in godsnaam toen alleen heb gedaan, maar vraag me voor binnen enkele weken af wie er in hemelsnaam is om mee te vragen voor iets dat niet bepaald een feestje is.

Ik weet dat ik domme dingen heb gedaan, dat het in de eerste plaats aan mezelf te danken is dat ik met een Dirk geëindigd ben. Ik weet dat het stom was om hem niet vroeger het huis uit te zetten, hem geld te lenen, zwanger te worden, begrip op te brengen, maar hem te blijven verlangen, … En toch, toch denk ik nu soms dat het taaie jaren zijn geweest en dat ik bij momenten nog wel een dappere strijd gevoerd heb. En nog steeds voer. Laten we gewoon maar even hopen dat er een punt komt waarop ik hier op kan terugkijken. Van op afstand. En dat alles wat nu onzeker is en pijn doet, dan in het verleden ligt en goed is uitgedraaid.

Epiloog. Intussen bood een vriendin aan mee te gaan naar de rechtbank. Omdat ze weet wat het is als anderen over je leven beslissen. Ik ben er nog steeds stil van, het is immers niet bepaald een picknick in het park…

 

 

 

 

18 gedachtes over “Recht of krom

  1. Ik hoop dat jij het gerecht aan jou kant krijgt,….en stop met jezelf te kwellen waarom je je ingelaten hebt met Dirk, op dat moment was dat jouw beste keuze, nu is het tijd om weer andere keuzes te maken,….succes!

  2. Dat ik het een heel moedige beslissing vind, om dat er nog bij te pakken. En dat ik er – in heel andere en toch ook weer gelijkaardige omstandigheden – voor gekozen heb om dat niet te doen. En dat ik daar 80% van de tijd vrede mee heb en het 20% van de tijd allemaal heel oneerlijk vind. En dat ik je veel sterkte wens, bij alles
    ps: ik zou – moest het nodig en gewenst geweest zijn – een dag vrijaf genomen hebben om mee met jou naar de rechtbank te gaan. nee, het is geen picknick in het park, maar het blijft nog altijd makkelijker om iemand hierin bij te staan dan het zelf te doen. daarom dus, en omdat ik veel respect heb voor die beslissing.

  3. Ik heb dit ook gedaan, maar dan in Nederland. Mijn ex stuurde steeds aan op een psychiatrisch onderzoek voor mij, omdat ik in zijn ogen een hysterisch vrouwmens was. De rechtbank legde de kinderen een OTS op (onder toezicht stelling) en dat was heel fijn. Vanaf dat moment ging Bureau Jeugdzorg meekijken zowel met ex als met mij hoe het met de kinderen ging. Na 4 jaar OTS heb ik alleengezag aangevraagd via de rechtbank, met steun van Bureau Jeugdzorg… en de rechtbank heeft mijn ex toen de ouderlijke macht ontnomen. Zolang heeft het geduurd voordat ze mijn ex doorzagen…
    Als je nagaat dat in Nederland ongeveer 10 keer per jaar op deze manier een ouder de ouderlijke macht wordt ontzet, kun je je wel voorstellen hoe erg zo’n ouder zich dus moet gedragen voor het zover komt. Het heeft mij enorm gesterkt in mijn zelfvertrouwen.
    Ik wens je kracht…

    Liefs Marjan Noord-Holland

  4. Meid, je mag het jezelf niet verwijten, het enige wat je jezelf kan verwijten is dat je dacht dat er toch nog iets goeds in hem zat. Had zelf ooit in een werksituatie met zo iemand te maken en dan nog een korte periode, maar het brak me en ik was leeggezogen. Dus laat staan in een relatie. Dat is ook wat zo’n mensen willen, je leegzuigen en kapot maken, je in de war brengen met hun charmes om daarna weer toe te slaan, anderen laten geloven dat jij het bent die een vijs los heeft enz. Laat hem niet niet dat het je raakt, blijf onbewogen tegenover hem ook al ga je vanbinnen kapot. En lucht je hart bij mensen die je er weer bovenop zullen helpen. Hij zal in de war raken dat hij zijn greep op jou verliest. Hou vol, hou moed, wees lief voor jezelf! Je kan dit en ik duim mee dat dit een keerpunt zal zijn.
    Wat ik ook dacht, noteer je zijn ‘acties’? Kan misschien nog van pas komen.

  5. Meid, het enige dat je jezelf kan verwijten is dat je dacht dat er toch nog iets goeds in hem zag…Had ooit met zo iemand te maken in een werksituatie en dan nog een relatief korte periode, maar het zoog me helemaal leeg. Ik geloofde het in het begin niet dat dit bestond, zo’n mensen, dacht oprecht dat er in elke mens iets goeds zit. Niet dus, ze wenden hun charmes en vriendelijkheid alleen aan om te manipuleren en kapot te maken. Ik hoop dat je tegenover Dirk onbewogen kan blijven, doen alsof het je niet raakt, daarvan zal hij in de war raken. En achteraf je hart luchten bij mensen die je graag zien. Lieve prinses, take care, ik duim mee!
    P.S. Ik schreef bij die persoon ook alle ‘acties’ op, kwestie van toch iets van ‘bewijs’ te hebben.

  6. Jij zal zo immens trots op jezelf zijn, binnen enkele jaren, wanneer je met een zekere afstand op deze bikkelharde jaren terugkijkt.
    Heel veel succes binnekort… Ik duim keihard.
    Zelf ook heel erg lang akkoordjes proberen te maken met mijn psychopaat, maar uiteindelijk is procederen de enige uitweg, want voor hen is het een spel. Hoe meer je toegeeft, hoe meer ze eisen. Want het enige wat ze willen is je zoveel mogelijk treiteren, tergen en gek maken. Enkel een vonnis met duidelijke grenzen kan enigszins wat rust brengen. En duidelijkheid.
    Ongeïnteresseerde en onbekwame rechters, advocaten en sociale assistenten… ik maakte het eveneens allemaal mee. Dat zulke mensen zonder empathie en zonder ook maar enig psychologisch inzicht moeten oordelen over de toekomst van kinderen, het is te erg voor woorden. Maar jij kreeg toch je psychiatrisch onderzoek. Dat is op zich al heel veel. Erg benieuwd wat het oplevert.
    Ik was graag met je meegegaan naar de rechtbank, mocht het iets dichterbij geweest zijn.

Geef een reactie

