Koude koffie

Het is woensdag. 20u.
Mijn blaas doet pijn van het plassen uit te stellen. Ik heb krampen want ik heb heel de dag geen tijd gehad om naar de wc te gaan (vanochtend gewerkt, vanmiddag de kinderen). Ik ben vandaag niet in de douche geraakt. Mijn uitgroei is gênant aan het worden en over epileren spreken we niet. Just don’t ask. Ik ben de laatste tijd zwaarder aan het worden, en daar is nooit een excuus voor, alleen is er echt geen ruimte voor lichaamsbeweging en is de drukte en stress voor mij een trigger om te veel, te ongezond, te snel of te zoet te eten. Ok, dat zou ik allemaal beter moeten  aanpakken, maar er zijn grenzen aan mijn wilskracht.

Ik vind het fascinerend, hoe ‘needy’ kinderen kunnen zijn. Hoe ze aan mij plakken. Het is bijna niet te beschrijven hoe het is, en als ze slapen denk ik telkens dat het toch allemaal wel mee valt. Maar toch.

We aten pannenkoeken vanavond want vanmiddag warm. Als twee druk kwetterende babyvogels zitten ze te miepen over wie de eerste pannenkoek krijgt, en wie de volgende, en dat ik hen moet helpen met suiker en oprollen en snijden en dat ze klaar zijn en nog één willen. De kleuter heeft kou en wil een deken en de Peuter wil thee en de kleuter wil ook thee en uiteraard wordt er een beker omgestoten. Ik ren tussen de pan en de tafel heen en weer. Als ze plots genoeg hebben, laat ik hen spelen om rustig te kunnen eten, want dat is nu iets dat ik enorm apprecieer: rustig eten. Dat spelen begint met ellenlange ruzies (inclusief het elkaar toeschreeuwen ‘samen delen, samen spelen!’ en krijsen en klikken), en tenslotte bevind ik mezelf in een situatie waarin ze beiden op 20 cm van me af staan terwijl ik probeer rustig mijn laatste happen naar binnen te werken en me mentaal afsluit, wat niet goed lukt met de indringende blikken op mij gericht. Soms lijkt het alsof ik niet kan ademen.

Over het douchen kunnen we kort zijn. Het hele avondritueel heeft vijf kwartier geduurd, inclusief krijsen als speenvarkens bij het spoelen van hun haar, bij de kou als je uit de douche komt, bij het besef dat het bedtijd is, bij iets dat niet mag (de kleuter). De peuter klampt zich aan me vast als we klaar zijn met boekjes lezen en zegt dat ik niet weg mag gaan. De Kleuter heeft toevallig nog tien vraagjes, dan plots gigabuikpijn, moet inderdaad naar toilet, er moet afgeveegd worden, en dan naar bed.

Ik probeer kordaat en kalm te zijn. En het valt ook allemaal wel mee. Het is al pakken beter dan een jaar geleden.

Een vriend van Dirk beschreef het vaderschap als een staat waarin je alleen nog koude koffie drinkt, en zo is het wel een beetje. Al mijn eigen basale noden als mens (rust, slaap, tijd, eten, drinken, naar toilet gaan, een gesprek voeren met een andere volwassene, een douche als je er zin in hebt, tijd hebben om mijn werk goed te doen ..) staan onder druk. Soms ben ik ‘jaloers’ op het leven van Dirk. Dirk die alleen slaapt, opstaat, eet en tijd over heeft. Dan denk ik dat hij het goed voor elkaar heeft, dat hij een slimme keuze gemaakt heeft want zo tof is dat toch niet,  het leven zoals het is, twee jonge kinderen.
En tegelijk voel ik veel angst voor de rechtszaak binnenkort en begin ik me steeds meer af te vragen wat er gaat gebeuren als hij negatief getest heeft op die persoonlijkheidsstoornissen-test (die op zich ook vrij omstreden is als instrument). Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik hier een gedeelte van de tijd zit, alleen aan tafel, rustig etend. Alleen in bed, rustig slapend. Met alle tijd om mijn haar te kleuren, benen te epileren, en naar toilet te gaan zo veel ik wil. Mijn diepste wens? Dat het alsjeblief niet gebeurt. Fingers crossed. Ik zit nog liever elke dag geconstipeerd en met stress aan tafel, dan dat ik er alleen zou zitten.

13 gedachtes over “Koude koffie

  1. Tijd voor beter weer! Dat denk ik hier ook elke dag met twee kinderen met de leeftijd van de jouwe. Ik droom nu van speeltuinbezoekjes waarbij ik rustig in een boekje kan kijken in het zonnetje… maar ergens diep vanbinnen weet ik dat die rust verstoord zal worden door ruzie om de linkerschommel en een schoen vol prikkend zand. Om maar te zeggen: kinderen: niet simpel soms… En als ze dan in bed zitten, dan wacht daar nog dat hele huishouden in plaats van dat boek op de zetel. Aargh 🙂

  2. heel mooi geschreven prinses! Zeer herkenbaar: dat van die pannekoeken en dat ze je altijd direct en onmiddellijk nodig hebben (ook al ben je met iets anders bezig) en hun onderlinge rivaliteit. Ook ik zit soms nog alleen aan tafel met koud eten nadat zij hun portie op hebben. In het beste geval ‘spelen’ ze dan samen, wat er bij ons vaak op neerkomt dat ze, zonder toezicht van mama, spelletjes doen die van mij niet mogen, zoals daar zijn: alle kussens uit de zetel gooien en daarna van de zetel op de kussens springen, tot er zich één pijn doet. En o wee als ik durf vragen om de kussen op te ruimen, dan barst er een collectief gehuil los. Sommige dagen denk ik: laat maar, ik zet ze wel snel weg als jullie slapen (dat is namelijk het gemakkelijkste), en sommige dagen denk ik: neen, ze moeten leren opruimen, waardoor die kinderen van mij, wegens gebrek aan consequentie, niet weten waar ze aan toe zijn en blijven protesteren om op te ruimen want, sommige dagen geef ik namelijk toe. En toch. Ik zou die drie draakjes voor geen seconde willen missen, dus ik begrijp je volkomen. Ik duim!

  3. I hear you,
    Er is al-tijd iets waardoor je je maaltijd moet onderbreken. Onvoorstelbaar hoeveel er in tien minuten kan vallen, omvallen, ontbreken, afgewassen / opgeruimd / verwisseld worden.
    En de kers op de taart, iets waar ouders echt een medaille voor zouden moeten krijgen, is: je maaltijd onderbreken om iemand anders zijn achterwerk te gaan afvegen.

    Maar het alternatief is inderdaad duizend keer erger.

  4. Elk kind knoeit en zeurt en maakt ruzie, toch ? Ik vind het jammer dat heel wat jonge mama’s hier blijkbaar op veel fronten strijd moeten voeren. Die baby- en peuter- en kleutertijd is om voor je het weet en komt nooit meer terug. Zelf heb ik de opvoeding van de vijf zonen nooit zo ervaren en toch moeten we bij zoon vier van 21 nog altijd snot afvegen en pampers verversen en uitzoeken wat hij wil als hij lastig is. Levenslang.

Geef een reactie

