Prinses evalueert

Een tijdje geleden schreef ik over mijn eerste sessie bij het emotioneel lichaamswerk. Intussen heb ik al meerdere sessies achter de rug.

Op dit moment vraag ik me waarlijk af waarom ik ooit gedacht heb dat iets dat niet rationeel is, zijnde verdriet, opgelost kan worden door het te analyseren en het uit te spreken en/of op te schrijven. Inzicht is belangrijk (al zou ik nu even niet kunnen aangeven waarvoor dan wel), maar met tot inzicht komen, verwerkte ik niets. Noch was ik plots in staat andere gedragspatronen aan te nemen. Ik voelde me ook niet beter. In tegendeel: ik voelde me steeds slechter eigenlijk. Alsof ik langzaam weg gleed.

Op het moment dat ik naar de emotioneel lichaamswerker (ok, ik noem hem vanaf nu Pim, dat schrijft fijner) begon te gaan, was ik woest. De woede spat van mijn aanmeldingsformulier af. Ik was kwaad op mijn ouders omwille van parentificatie, ik was kwaad op mijn ex omdat hij me psychisch mishandeld heeft, maar bovenal was ik woest op mezelf omdat ik er maar niet doorheen kon breken. Omdat ik maar niet uit dat verdriet kwam, uit die pijn. Omdat ik zo lam was. Omdat ik het leven elke dag minder leuk vond. Omdat ik geen energie had. Omdat ik mezelf spuugzat was. Omdat ik niet de moeder was die ik wou zijn. Omdat ik mezelf dom vond. Omdat ik het zo gehad had met al mijn destructief gedrag, zoals mijn ex opzoeken (wie bedenkt het?), uitstellen, niet goed voor mezelf zorgen, elke dag in chaos verzeilen, …

En toen was er Pim en lag ik te janken als een kind nadat hij zijn hand op mijn buik had gelegd, en sindsdien veranderen er dingen.

  1. Ik doe eindelijk dingen waar ik al jaren tegen aan hik. Ik heb een tweedaagse gedaan om na te denken over mijn bijberoep en daar een vrij goed concept ontwikkeld denk ik. Ik heb een realistisch plan om dat in de markt te zetten, geloof ik. Ik wil dit al zo lang, ik ga dit doen. (Nu even nog tijd vinden.)
  2. Ik ben op mijn baas af gegaan en heb bijscholing gevraagd. De bijscholing die ik niet via het werk kan doen, doe ik via mijn eigen bedrijfje. Ik ga me verder ontwikkelen. Nu.
  3. Ik heb mijn grenzen aangegeven naar een collega toe. Ik vrees dat ik nu even een ambetante ben, of minstens niet sympathiek, wat erg raar is voor een pleaser als ik. Maar stiekem, stiekem, kan het me niet zo veel schelen.
  4. Mijn oudste kind, van oudsher niet de makkelijkste, knuffelt me spontaan. Dit is echt magic. Ik weet niet of er een oorzakelijk verband is, maar toch even melden.
  5. Ik bel de ex niet meer en waar ik vroeger ongeveer 90% van de tijd aan hem dacht, is dat intussen iets van 3% geworden. Ik heb intussen ook een telefoongesprek met hem gehad (hij belde mij) waarin ik hem rustig en duidelijk heb uitgelegd dat het me niet helpt als hij me belt, dat ik liever heb dat hij dat niet doet. Ik moest het niet bewust kiezen of er veel moeite voor doen, ik hoorde mezelf dit plots heel rustig zo aanpakken. Dat was heel fijn. (Ik heb ook een grapje gemaakt over zijn vermeende homoseksualiteit en daar nog dagenlang lol om gehad met mezelf – flauw doch prettig.)
  6. Ik ben wat spontaner en vind het leven wat gezelliger. Ik zing bijvoorbeeld en bel weer eens iemand uit mezelf op.
  7. Ik lijk wat daadkrachtiger te worden. Alsof ik nu ruimte en energie heb om beter voor mezelf te zorgen en de dingen beter aan te pakken. Ik kook vooruit, maak lunchpakketten en beheer mijn agenda op gevorderde wijze. Laatst had ik mijn to do lijstje af voor de dag. Is nog nooit gebeurd in heel mijn leven.

Het voelt met Pim bijna letterlijk alsof er negatieve bagage opgeruimd wordt en ik dus meer ruimte krijg om te zijn. Ok, daarvoor moet ik rare dingen doen, zoals mijn hand uitstrekken naar een imaginaire Dirk (waar ik spontaan weer de neiging van kreeg te dissociëren, had ik af en toe met hem als ik heel bang was), in mijn lichaam blijven en hem loslaten. Ik ben altijd blij dat er niemand kijkt, behalve Pim die niets raar vindt alleen dat ik zo veel pijn heb overal in mijn lijf.

Er verandert iets. Eindelijk. Eindelijk. En het fijne is dat het vanzelf gaat, al die nieuwe dingen. Ik moet niet heel veel druk zetten op mezelf, maar het gebeurt gewoon en is helemaal niet zo moeilijk als ik dacht allemaal. Het lijkt alsof allerlei dingen die ik al lang probeer te forceren via mijn wilskracht, nu gewoon vanzelf gebeuren. Ik voel me tegelijkertijd wat meer in control en wat meer relax. Oef.

 

 

30 gedachtes over “Prinses evalueert

  1. Wow, prinses. Ik word er stil van.
    Je doet het allemaal zelf dus je mag heel fier zijn op jezelf 🙂

    Je bent n super madam!
    Wat je schrijft over dat inzicht is precies bij mij op dit moment ook de nagel op de kop.

    Ik voel aan mezelf al een maand of 2 dat ik nood aan een of andere soort “lichaamsbehandeling” heb. Ik heb mijn sessies bij mijn psychotherapeut gestopt, het leek me alleen nog maar tijds- en geldverspilling. N Pim zit spijtig genoeg niet in mijn directe buurt, ik heb al gezocht.

  2. Of zoals een Engels gezegde luidt: be strong enough to stand alone, smart enough to know when you need help, and brave enough to ask for it.
    Kortom: well done.

  3. Joepi! Ik krijg er spontaan zelf een energieboost van 🙂
    Soms moet een mens nu eenmaal gekke dingen doen om zaken in gang te zetten. Ik ben blij dat je Pim gevonden hebt (en niet bent weggelopen bij het aanzicht van zijn kelder)

  4. Wat een heerlijk nieuws. En het maakt dat ik meteen naar de dichtstbijzijnde Pim wil rennen. Nog eens een nachtje over slapen.

    In de tussentijd ga ik vooral yoga blijven doen en doorgaan met biodanza, waarvan ik altijd roep dat het een combinatie van emotioneel lichaamswerk en dans is, hoewel ik met emotioneel lichaamswerk nog niet echt ervaring heb. Wel ervaar ik dat ik daar al dansend dingen kan opruimen zonder ze eerst door mijn hoofd te moeten laten gaan.

    En lang leve mijn woonkamer zonder salontafel: 6,25 vierkante meter ruimte om te dansen!

  5. Pingback: Het moederschap: vragen & verwonderen | En ze leefden nog groen en gelukkig

Geef een reactie

