Dat er mensen zijn met plek aan tafel

genade

Dat er mensen zijn die plek hebben aan hun tafel en een bedje in hun huis, voor kinderen die niet hun kinderen zijn.

Dat er mensen zijn die een avond met je doorbrengen, je ontvangen in hun huis, je een paar grote inzichten cadeau doen, en ’s ochtends om kwart na zes opstaan om koffie voor je te maken voor on the road.

Dat er mensen zijn die je uitnodigen voor een weekend aan zee, met je kinderen. Die allerlei snoepgroenten gekocht hebben en zelf frietjes bakken. Die geduld blijven opbrengen als elk gesprek mislukt omdat de kinderen aandacht opeisen. Die je vakantie aanbieden in hun zeehuis, zomaar.

Dat er mensen zijn die zich in het zweet werken om van je wildernis een tuin te maken.

Dat er mensen zijn die je vragen of je al gegeten hebt, en je vervolgens een bord pasta uitscheppen. Met liefde. En kaas.

Dat is genade. Iets krijgen dat je niet verdiend hebt en waarvoor niets in de plaats verwacht wordt.

Intussen heb ik een lijstje van mensen om te bedanken. Het lijstje wordt elke dag langer.

En net in confrontatie met die genade, realiseer ik me dat ik zo propvol zit met mezelf en mijn leven. Er lijkt zo weinig lucht en ruimte om een bordje bij te zetten voor het kind van een ander, om een avond lang mensen te voeden met zelf gemaakt voedsel en gesprek, om geduld te blijven opbrengen, om whatever.

Ik heb mezelf lang een partner toegewenst, een nieuw kind, een leven dat weer wat spoorde, geld op mijn rekening, rust, slaap, wat voorspoed. Vandaag wens ik mezelf alleen maar toe dat ik op een dag een genade kan zijn voor anderen.

17 gedachtes over “Dat er mensen zijn met plek aan tafel

  1. De allermooiste eigenschap van (sommige) mensen is dat ze complexloos kunnen géven, zonder daar iets voor terug te willen. En ik weet zeker dat, ooit wanneer de rimpels op het water weer verdwenen zijn, jij ook zo zal zijn. In dankbaarheid voor het leven op zich en de mensen rondom jou.
    Maar voor nu: geniet er van. Koester dat gevoel, zie het als een teken dat mensen van nature het goed met elkaar voor hebben, en dat alleen al daarom alles op het einde altijd weer goed komt. One way or another.

    En leer dat het OK is om te vragen om bij aan te schuiven, om een helpende hand te krijgen. Dat wordt met plezier gedaan en gegeven. Want niemand is ooit écht alleen.

  2. Als er nu iets is waar ik rotsvast in geloof, dan is het wel dat jij ooit, als je het nu al niet bent (voor je kinderen bijvoorbeeld) genade zult zijn voor anderen.

  3. Ik denk dat het bijzondere aan het concept van genade net is dat het ontsnapt aan de wetten van de economie. Het zegt niet dat voor wat onmiddellijk wat anders hoort en dat alles meteen in evenwicht moet zijn. Het kan, maar genade is net zo sterk omdat het niet altijd zo is.

    Zoals de genade van het nieuwe testament werkt die misschien ook tussen de mensen: we krijgen zonder het verdiend te hebben, omdat het niet uit te drukken is volgens die termen van betaling en rekening vereffenen.

  4. Toevallig vandaag iemand tegengekomen die hetzelfde zei: “Hoe kan ik al die mensen ooit bedanken? Ik weet niet wat ik hen zou kunnen geven!”.
    Ik denk dat danken voldoende is, deze dame in kwestie zou nèt hetzelfde voor al die anderen gedaan hebben als zij nu voor voor haar hebben gedaan. En zijzelf zou er in dat hypothetische geval zeker niks voor in de plaats gewild hebben, dat willen al die mensen ook vast niet. (Beetje ingewikkelder verteld dan nodig, zeker?)
    Hetzelfde geldt denk ik ook voor jou, Prinses.
    En misschien komt jouw tijd nog 🙂

  5. Pingback: Prinses verhipt: van kluns tot racepoes in drie verhalen | En ze leefden nog groen en gelukkig

  6. Pingback: Een dag met vlaggetjes (proloog) | En ze leefden nog groen en gelukkig

Geef een reactie

