Actie

Analyseren en concluderen

Heel lang heb ik ‘niets’ gedaan. Alleen maar geanalyseerd en geconcludeerd dat ik het niet volhoud, dat de situatie complex is, dat ik niet weet waar te beginnen veranderen, dat alles met alles samenhangt, dat problemen hebben voor nieuwe problemen zorgt en dat het allemaal zo plakkerig is dat je er niet van af geraakt.

Knopen en een bijl

De laatste week maak ik keuzes. Ik onderneem actie. Met een fiets gooien, heeft iets los gemaakt.

Het is alsof ik blind messen gooi en hoop niets van waarde te raken. Ik heb geen flauw idee over of ik de juiste dingen doe, en hoe alles gaat uitdraaien. Maar niets doen hielp niet, zo bleek.

Wat ik doe? Acties om de tuin te redden van de verwildering. Ik heb een opdracht aangenomen als zelfstandige in bijberoep, een grote, dus moet ik nu maar even zelfstandige in bijberoep worden en meteen maar eens wat uitbouwen, website starten, klanten werven. Ik blufpoker me door de gesprekken over de opdracht heen, en hoop dat ik het inderdaad gedaan krijg. Ik heb een baan aangenomen waarvan ik geen flauw idee heb of ik ze kan combineren met mijn gezin. Ik ben bij het OCMW over geld gaan praten (wist je dat je dan je rekeningen moet tonen, via internetbankieren? De OCMW-man vond de 0,29 euro op mijn spaarrekening behoorlijk interessant, en als besparingspuntje kon hij me enkel nog mijn krantenabonnement aanraden). Ik hou Dirk buiten, wat een hoop praktische problemen oplevert. En ik zette samen met de ondeugdelijke man een punt achter ons iets-in-de-knop. Al liet hij de deur op een kiertje staan en heb ik fantasieën over de deur open trappen, trouwen en drie babies maken. Ik vraag met trillende benen hulp aan mensen en durf dan mijn mails niet meer openen uit angst voor een antwoord, positief of negatief. Want in het eerste geval gaat er dan iets gebeuren, in het tweede geval moet ik dan weer iets doen.

Dropping

Het is behoorlijk eenzaam. Maar ik weet dat ik dit alleen moet doen.

Het is als een pad banen door de wildernis. Geen hand voor ogen zien, maar hopen dat ik de juiste kant op ga. Hopen dat er een bestemming is. Een plek waar het vuur brandt, waar iemand op me wacht. Waar ik mag zitten en rusten, een glas wijn drinken, weten dat ik het gehaald heb. Misschien is er geen bestemming. Misschien wacht er niemand aan het einde van de rit. Maar het is vast wel goed in beweging te zijn. Euh… Toch?

12 gedachtes over “Actie

  1. Mooi mooi mooi! Ik voel je energie tot hier. Hou de zon goed in de gaten en dan volg je vanzelf de goede richting! Ik wens je heel veel succes.

  2. In beweging zijn is altijd goed. 🙂 Het leest dapper. En sterk. Ik sta langs de lijn, zwaai met mijn vlaggetje en roep: “Hup prinses, hup”.

Geef een reactie

