Brief aan Dirk: the final

Deze brief is een tijdje geleden geschreven. Ik had hem even bewaard als concept (dacht ik), maar plots publiceerde hij zichzelf. Hij dateert van net voor ik mentaal en fysiek ging ‘dippen’. Wel fijn voor mezelf om terug te lezen dat het blijkbaar toen echt goed ging, en motiverend om terug naar die mindset te evolueren.

Dirk. Dirkje.

We zijn nu ongeveer twaalf maanden na jouw vertrek. Ik ben gestopt met het exact bij te houden. In april is het een jaar, dat weet ik wel.

Ik had me niet kunnen voorstellen dat ik dit zou schrijven vandaag, Dirk. Of ooit nog. Maar ik ben zo gelukkig geworden.

Als de hemel op je kop valt en je komt daar wat geschonden onderuit gekropen, dan weet je hoe sterk je bent en dan is er niets meer om bang voor te zijn.

Als je stopt met verlangen naar wat was, of naar wat je niet hebt, en het gewoon hier en nu doet met wat er is, dan kan je jezelf gelukkig noemen.

Er liggen twee prachtige jochies te slapen in dit warme huis. Ze hebben rode wangetjes, die ik zacht aai. Het huis is opgeruimd, de koelkast gevuld. Ik heb energie om nog te werken ’s avonds en geraak dan vaak in een flow, waarbij tijd vervaagt en mijn hoofd functioneert als structuurmachine of als fontein van ideeën. Al de watten die in mijn kop zaten toen het verdriet het ergste was, zijn weg.

Verder is er niets veranderd. Jij bent nog steeds weg, we gaan geen nieuwe kinderen meer krijgen en geen gezin meer zijn. Kleine kinderen blijven vermoeiend, praktisch is het puzzelen, financieel nog meer.

Maar ik ga er anders mee om. Ik maak soep om op vakantie te kunnen met de mannekes. Dat er twee goede doelen mee geholpen zijn, en dat ik me warm in een bad van lieve reacties, is mooi meegenomen. We rijden samen in de auto en knikken alledrie met ons hoofd op de muziek, tot we moeten schaterlachen, wij drie, zeker als ik omkijk en zie dat Babybroer met zijn handjes mee-danst op de muziek. We dansen op het grote bed, soms. En ik foeter als ze het tafelkleed hebben volgeschilderd, of als ze mopperdagen hebben. Maar ik ben geen moeder meer die in huilen uitbarst of van wanhoop niet meer weet hoe ze de avond moet halen.

Misschien is er toch wat veranderd. Misschien is alles veranderd.

Enkele dagen geleden lag ik op de tafel van de osteopaat die mijn bekken probeert recht te zetten. Me even overgeven aan handen als kolenschoppen die met een kracht en precisie werken… Nou ja, heerlijk. Ogen toe en denken dat ik wel met die man zou willen trouwen. Ergens tussendoor vroeg hij of dat niet zwaar is, alleen met de kinderen. Ik deed een oog open en zei tot mijn eigen grote verbazing: ‘Nee hoor, gaat prima. Ik heb geweldige kinderen.’

Zo, gaat prima dus. Dat je het even weet.

Hee Dirk, wat jammer voor je dat je dit niet kan meemaken. Het is verdraaid fijn hier, in ons gezinnetje.

P.

12 gedachtes over “Brief aan Dirk: the final

  1. Hele mooie brief. Als je eens een moeilijker moment hebt, lees hem dan zeker weer door en roep het gevoel op dat je had toen je hem schreef. Stilaan breekt ook de tijd aan dat jouw mannekes elkaar wel zullen entertainen en jij wat meer je handen vrij hebt. Ik denk daar wel eens aan als ik mijn Patatje bezig zie en weet dat ze ongeveer even oud is als Babybroer. Ik zie ze elke dag zelfstandiger en slimmer worden en dan denk ik “het is écht leuk zo” en “hopelijk gaat het er bij Prinses ook zo leuk aantoe”. Ook al kunnen ze enorm koppig zijn op deze leeftijd. Ik wens je veel momenten toe dat je jezelf met een glaasje wijn in de zetel kan zetten en gewoon geniet van te kijken hoe jouw twee kadeetjes samen dikke pret hebben!

  2. Hey prinses, wat fijn om te lezen dat je terug kan genieten van je zoontjes en energie hebt! Ik vertelde dit weekend nog tegen een vriendin dat ze beter het contact met haar ex (desnoods tijdelijk) verbreekt, want dat hij nog steeds zo veel energie van haar vraagt, emotioneel dan. Ik moest ook even aan jou denken en hoe veel gelukkiger je je zou voelen als je de emotionele koord die jou met Dirk verbindt zou doorknippen (loslaten die handel) en dan lees ik dit 🙂

  3. Wauw wat mooi! Ik ontdek je blog nog maar net.. Ik vroeg me af wie Dirk was dus opende ik deze categorie. Je bent een mooi mens en samen met je kinderen is dit een waardevolle tijd (les).. Er komt vast nog meer moois op je pad. Take care.. Ik ga je blog vaker lezen.

Geef een reactie

