Soep! Karin van het Lampeke aan het woord

De soepactie ‘loopt’! Er is een hulptroep ingeschakeld voor de productie, een grote soep-pot staat te blinken om mijn fornuis, de ‘ontvangers’ hebben de keuze gemaakt tussen kikkererwtensoep en wortelsoep voor aanstaande vrijdag en af en toe druppelt er nog een bestelling binnen.

Veel lezers kozen ervoor soep te kopen om onze vakantie en MvM te steunen, maar woonden te ver van Leuven om de soep te laten brengen of op te halen. ‘Geef ze maar aan iemand die ze nodig heeft’ mondde uit in een afspraak met het Lampeke in Leuven, om daar drie vrijdagen op rij literverpakkingen verse soep te brengen, die zij dan weer kunnen uitdelen. Iedereen blij!

Ik had meteen een heel fijn contact met Karin van het Lampeke, en stelde haar wat vragen. De antwoorden deel ik graag met jullie!

[P] Dag Karin! Wat kreeg ik een fijne, enthousiaste reactie van jullie op mijn vraag of ik de soep die mijn lezers voor het goede doel willen doneren, bij het Lampeke mag brengen! Kan jij in drie woorden uitleggen waar het Lampeke voor staat?

[K] Kansarmoedebestrijding, strijd voor een menswaardig leven voor iedereen, zelfbeschikkingsrecht, solidariteit (het zijn er vier).

Wij willen (kans)armoede bestrijden omdat we het niet vinden kloppen dat er in deze tijd nog mensen zijn die elke dag met angst en stress moeten leven omdat ze niet weten of ze volgende dag aan hun basisbehoeften kunnen voldoen. In 2015 zou het een evidentie moeten zijn dat IEDEREEN kan voldoen aan deze basisbehoeften: huisvesting, voedsel, gezondheidszorg, onderwijs …. Dit kan alleen als iedereen hier achter staat en dat mensen met meer mogelijkheden (financieel, makkelijkere context , machtspositie …) hier ook voor kiezen.

[P] Werk jij zelf al lang voor het Lampeke? Wat is jouw taak daar? Wat vind jij het fijnste aan je werk?

[K] Ik werk bijna 23 jaar in ’t Lampeke. Ik ben ooit begonnen als kinderwerkster en werk nu als algemeen coördinator. In mijn geval is het niet dat ik vanuit een ivoren toren de coördinator speel maar probeer ik zo veel mogelijk tussen de mensen te staan. Op dit moment bestaat mijn taak uit: leiden van de personeelsploeg, financiële opvolging, proberen het beleid mee te beïnvloeden, nieuwe ideeën aan brengen en mensen ondersteunen om nieuwe projecten te realiseren.

[P] De lezers van mijn blog doneerden intussen al om en bij de 90 liter soep. Waar komt die terecht?

[K] Bij ons komen heel wat mensen over de vloer die het alsmaar moeilijker hebben om elke dag rond te komen. Er zijn ook in Leuven, echt mensen die soms dagen geen eten kunnen kopen. Dat gaat over daklozen, mensen met een vervangingsinkomen maar ook mensen die werken. Aan hun willen we deze gezonde soep uitdelen.

[P] Als je een droom zou mogen formuleren voor het Lampeke, wat zou die dan zijn?

[K] Een logisch antwoord zou misschien zijn: dat we niet meer moeten bestaan. Maar dat zeg ik niet. Als armoede en sociale uitsluiting helemaal uitgeroeid zou zijn, moeten we aanwezig blijven in de buurt om de solidariteit tussen mensen te blijven stimuleren en om te werken aan een fijne en warme buurt en samenleving.

[P] Dankjewel Karin!

Meer weten over het Lampeke? Neem een kijkje op hun website: http://www.lampeke.be.
Nog een litertje soep doneren of er voor jezelf wat warms bestellen? prinsesopdekikkererwt@outlook.be

3 gedachtes over “Soep! Karin van het Lampeke aan het woord

  1. Ik sluit me aan bij het laatste antwoord van Karin: in de ideale maatschappij is er geen bestaansreden voor dergelijke organisaties. Mensen die dagen geen eten kunnen kopen, klinkt vreselijk. Goed dat dit bestaat, en mooi dat jij ze op deze manier steunt!

  2. Pingback: Prinses is er even niet goed van – soep! | En ze leefden nog groen en gelukkig

Geef een reactie

