Soep… Van kikkererwten!

Om als alleenstaande mama met mijn jongens op reis te kunnen gaan (een boerderijvakantie aan zee van vier dagen), besloot ik een soepactie te organiseren. Mensen kunnen soep bestellen, voor zichzelf of om te schenken aan een organisatie, en per verkochte liter soep gaat er 1 euro naar Moeders voor Moeders. De eerste soepactiedag komt er aan, in deze post verklap ik welke soep het zal worden en hoe het loopt.

Bestellingen zijn gedaan, overschrijvingen zijn gebeurd (in totaal zijn er al 60 liters betaald van de 91 liter soep die besteld is voor het goede doel), mails zijn gestuurd, een vereniging die de soep wil uitdelen is gevonden (het Lampeke in Leuven, daarover gauw meer…)… Dat betekent dat ik deze week 40 liter soep ga maken, waarvan 30 naar het Lampeke gaat, en 10 gebracht/gehaald wordt!

(Waar was ik ook alweer aan begonnen?)

Ik heb er de grootste lol in eigenlijk. Toen ik ons mini-vakantietje had geboekt (waarover ook later meer) had ik het gevoel dat ik iets heel stoms had gedaan. Ik heb namelijk geleerd thuis geen geld uit te geven dat ik niet heb of niet kan missen. Dat doe ik doorgaans ook niet. Maar de gedachten aan een boerderij-vakantie, ontwaken van het loeien van de koeien, er even uit met de jongens op het symbolische moment van mijn verjaardag, (ongeveer) de verjaardag van Dirk zijn vertrek en waarschijnlijk ook de eerste lente-energie, Babybroer die eindelijk een konijn in het echt zou leren kennen en niet enkel in zijn kartonnen boekjes, Kleuterzoon die op het erf van de boer zou kunnen leren fietsen zonder wieltjes en de zee… Nou ja, redenen genoeg om toch op vakantie te willen, al was het financieel niet zo’n strak plan. Dat ik nu de kans krijg om onze vakantie te ‘verdienen’ en daarbij ook soep te mogen brengen aan mensen die er deugd van zullen hebben én een bedragje aan Moeders voor Moeders… Dat klopt in mijn hoofd!

Intussen ben ik dus aan het plannen. Ik mag straks een grote kookpot ophalen bij een lezeres van de blog, ik ben verpakkingen aan het organiseren en struin op internet bioboeren af om groenten te gaan halen op de dag dat ik ze ga maken, want ik wil alles kraakvers. Alleen zal het even moeilijk zijn om de hoeveelheden in te schatten. Maar vooral: ik heb de receptjes gekozen!

Voor deze week is er keuze tussen soep met kikkererwten (alleen al voor de symboliek) of wortelsoep met kerrie en kokos.

De kikkererwtensoep kan je terugvinden op het mooie ‘Alle dagen honger’. Het is een stevig soepje mét bite, waarin kikkererwten, prei en aardappels de hoofdrol spelen.

De waardige tegenspeler is wortelsoep met kerrie en koriander, die ik in het geweldige kookboek ‘Vegetarisch genieten’ heb gevonden. De smaak van ui, look, wortel, gember en kokosmelk zullen zorgen voor een exotisch geheel.

7 gedachtes over “Soep… Van kikkererwten!

  1. Kei goed dat je ervoor kiest de groenten bij de boer zelf te halen, zo verliezen ze hun winstmarge niet aan de supermarktketens. En nog beter dat het gaat om seizoensgroenten zoals wortelen en prei 🙂 Succes!

  2. Pingback: Soep! Karin van het Lampeke aan het woord | En ze leefden nog groen en gelukkig

  3. Pingback: Prinses is er even niet goed van – soep! | En ze leefden nog groen en gelukkig

Geef een reactie

