Prinses wordt een stoer wijf

Soms zegt men dat je in het leven krijgt wat je verdient. Soms zegt men dat je krijgt wat je nodig hebt. En soms durft men zeggen dat je in het leven krijgt wat je aan kan.

Mijn partner ging weg van ons. Dat was op z’n minst gezegd zuur, vooral omdat ik het gevoel had dat ik zijn vertrek niet verdiend had. Ik had me ingezet voor onze relatie, voor ons gezin, ondanks de problemen die er waren. Een tijd lang was ik erg boos op het leven. Ik bleef me afvragen waar ik het aan verdiend had. Ik probeerde te ‘verdienen’ dat hij terug zou komen. Dan deed ik erg mijn best voor dingen die ik moeilijk vond en bedacht dat ik het dan wel verdiend zou hebben. Maar hij kwam niet terug, en ik was woest op alles en iedereen. Op mezelf. Op hem. Daarna werd ik verdrietig. Vervolgens wanhopig. En op een gegeven moment zo moe dat ik niets meer voor elkaar kreeg.

Had ik zijn vertrek nodig? Soms zei Dirk vroeger tegen me dat ik een stoer wijf was. Ik vond het leuk als hij dat zei. Maar eigenlijk was ik niet zo stoer. Ik denk dat ik best begaafd ben, en goed in de dingen die ik doe, maar ik ben ook meesteres in verstoppertje spelen. Me klein maken. In plaats van op een bespreking op het werk met voorstellen te komen, vroeg ik bedeesd wat ik moest doen, en hoe. In plaats van als mama mijn intuïtie te volgen bij het omgaan met de kinderen, keek ik rondom me en probeerde ik het te doen zoals anderen vonden dat het moest. In plaats van mijn eigen pad te zoeken en te volgen, bewandelde ik het pad dat anderen voor mij uitstippelden.
En toen ging Dirk weg. En na alle woede, wanhoop, verdriet en vermoeidheid, merk ik dat ik een stoer wijf aan het worden ben. Eén die niet aan anderen vraagt hoe ze de dingen moet aanpakken. Eén die de dingen onder controle krijgt met de glimlach. Eén die met voorstellen komt en haar grenzen aangeeft. Eén die flexibel kan zijn, ook al loopt elke dag 300 % anders dan ooit gepland.

Heb ik gekregen wat ik aan kan? Ja. Dat durf ik nu zeggen. Ja. Ik kan dit. Alleen mama zijn, werken, het huishouden beredderen, de rekeningen betalen. Het is een permanente zoektocht naar oplossingen, het is een voortdurend afwegen van belangen tegenover elkaar. Het is creatief zijn en bijvoorbeeld een soepactie organiseren op op vakantie te kunnen. Het gaat nooit een keer gewoon vanzelf. Maar het gaat. Ik kan het.

Nee, ik heb niet gekregen wat ik verdien. Dat komt vast nog ;). Ik heb wel gekregen wat ik nodig had. En wat ik aankon.

11 gedachtes over “Prinses wordt een stoer wijf

  1. Er zijn er niet veel maar dit is een voordeel van “verlaten” worden. Je wordt er een stoer wijf van!
    en Ik onthou de laatste zin : Nee, ik heb niet gekregen wat ik verdien. Dat komt vast nog, Ik heb wel gekregen wat ik nodig had. En wat ik aankon. Zo hard herkenbaar.
    Soms is wat je vroeger dacht te verdienen helemaal niet wat je verdient. Er komt gewoon nog veel beters aan!

  2. Pingback: Hup, tij, keer! | En ze leefden nog groen en gelukkig

Geef een reactie

