Soep op vrijdag: update

Gisteren plaatste ik een oproepje om een liter soep te kopen, daarmee onze boerderijvakantie te steunen, en tevens het project ‘Moeders voor moeders’, aangezien er voor elke verkochte liter soep 1 euro aan MvM gestort wordt.

Intussen zijn er wat reacties gekomen, is de eerste liter soep besteld, maak ik een update van het oorspronkelijke plan en wil ik nog wat gedachten delen.

Update van het plan

Met dank aan de reactie van Jolien op het oproepje, is het plan geëvolueerd. Mensen die verder weg wonen en graag ‘steunen’, mogen een liter soep bestellen en ‘schenken’ aan een vereniging voor mensen in armoede. Ik ga deze week even op zoek naar een vereniging waar ze wel liters soep kunnen uitdelen aan mensen die er deugd van kunnen hebben (suggesties zijn welkom). Op die manier kan je dus a. iemand een liter soep cadeau doen, b. MvM steunen en c. onze vakantie sponsoren.
Meedoen? Graag een mailtje naar Prinsesopdekikkererwt@outlook.be.

Vrijdag had ik ook een heel lieve reactie van iemand die te ver woonde om ‘mee te doen’, maar die wel iets wou geven. Ik vond het heel moeilijk om dat toch te aanvaarden, maar dit plan vormt misschien een uitweg. Ik vraag haar dadelijk of ze het ok vind als haar soep geschonken wordt.

Anonimiteit?

In een andere reactie werd de vraag gesteld of ik mijn anonimiteit en die van de kinderen hier niet mee op het spel zet. Ook daar heb ik mij vragen bij gesteld, ja. Antwoorden heb ik niet, wel een aantal overwegingen.
Zoals: van sommige mensen in mijn omgeving vermoed ik dat ze mijn blog lezen. Dat merk ik aan iets dat ze zeggen, of weten terwijl ik me niet kan herinneren dat ik het hen verteld heb. Ik vind het niet zo erg, denk ik. De mensen die me goed genoeg kennen om de link tussen dit verhaal en mij te leggen, vertrouw ik ook met ‘mijn verhaal’.
Ook: ik acht de kans tegelijk niet supergroot dat heel het dorp plots soep gaat bestellen. Aan de e-mailadressen van de reacties kan ik een beetje zien wie leest en reageert, en tot nu toe zat daar maar één iemand bij die ik reeds kende. Het zou dus moeten lukken als de juf van Kleuterzoon me plots gaat mailen.
En ten slotte: mijn anonimiteit blijft me wel heilig. Omwille van de kinderen, omwille van wat ik over Dirk schrijf, omwille van wat ik over mezelf schrijf. Met deze actie heb ik het gordijn een klein stukje op en is er een echte ontmoeting mogelijk met wat lezers, en dat vind ik ONGELOOFLIJK spannend, dat geef ik toe.

Wat als het mislukt?

Ik heb me zelf lang afgevraagd of ik het zou doen. Omdat vakantie een luxe is, en dat het misschien een beetje gek is daar een actie voor te doen. Dat kon ik dan voor mezelf verantwoorden door MvM mee te nemen in het plan. En door de update (dank Jolien!) ook met het idee dat ik soep zou brengen aan een vereniging waar mensen ze kunnen ophalen die een kopje biogroentensoep kunnen gebruiken.

Tegelijk leek het me ook erg gênant als niemand zou reageren. En tot nu toe is er staat er slechts 1 litertje soep op de planning. Maar tegelijkertijd heb ik verschillende fijne reacties gekregen, waaronder een vakantieplan en dus mensen die wilden sponsoren zonder soep te ontvangen, omdat ze bijvoorbeeld te ver wonen.

Het blijft een beetje gek en spannend eigenlijk. Ik vind het dus nog steeds een beetje ‘raar’ om te doen. En tegelijk ontroeren reacties me en geeft het plan me wat energie. Bovendien kijk ik enorm uit naar het midweekje vakantie en is dit plan ook beginnen horen bij het uitkijken daarnaar. Het vakantietje is een soort doorbraak voor mij, omdat ik a. met de jongens op vakantie durf gaan, en dus iets onderneem zonder Dirk, b. Dirk rond de tijd van de vakantie ongeveer een jaar geleden weg is gegaan en c. ik ook jarig ben, daar. Een woelig jaar afsluiten met een konijn op schoot. Wie wil dat nu niet?

4 gedachtes over “Soep op vrijdag: update

  1. Ik stuurde je een mailtje om soep te bestellen maar kreeg één terug met “onjuiste geadresseerde”. kan het zijn dat je mailadres niet klopt? Heb het gewoon overgenomen uit je oproep.

Geef een reactie

