Lieveheersbeestje

We liggen in bed, met z’n drietjes. Babyzoon drinkt zijn flesje. Ik probeer mijn ogen open te krijgen.

Moeke,’ vraagt Kleuterzoon. ‘Ik ben een lieveheersbeestje in de klas*, wat ben jij op je werk?

* Zoon refereert aan de stempel die zijn kapstokje en zijn tekeningen sieren, zodat hij zelf zijn spulletjes kan herkennen.

Ik glimlach. Op dit moment voel ik me vooral even iets dat mentaal in een soort winterslaap is :), maar dat heeft met mijn vermoeidheid te maken die weer sterk toeneemt de laatste dagen. In normale omstandigheden ben ik iets dat graag alleen is en alleen werkt, veel rust nodig heeft om te kunnen concentreren, altijd haar uiterste best doet, wat faalangstig en perfectionistisch is. Welk stempeltje zou daar bij kunnen passen?

Ik ben er nog over aan het nadenken, als hij vraagt of we op het werk ook een leeuw hebben. En een haan. En een muis. En een kat.
Ja, hoor, jongen. Dat hebben we allemaal.
En het is nog zo ook.

Hoe gaat dat bij jullie? In wat voor dierentuin bevinden jullie zich? En welk stempeltje zou je jezelf geven?

10 gedachtes over “Lieveheersbeestje

  1. Op het werk ben ik zeker een mier, altijd ijverig in de weer. Thuis misschien eerder een kip. Soms een moederkloek, met haar kuikens veilig onder de vleugels, soms een kieken zonder kop…

  2. Haha, schitterend van Kleuterzoon.
    Ik zie er zo een sketch in voor volwassenen: hoe ze op kantoor aankomen en de jas ophangen bij het juiste symbooltje. Om vervolgens gedrag te gaan vertonen dat erbij hoort.
    Spijtig dat ik niet in de televisiewereld werk, prachtig idee ;-))

  3. Ik moet in mijn vorig leven zonder enige twijfel een kat geweest zijn.
    Actief en behendig als het moet, ontzettend lui als het mag.
    Snel enthousiast maar even snel verveeld.
    Aanhankelijk, lief en aaibaar voor de hartjes in haar hart maar evengoed blazend, negerend en scherp voor de vijanden van haar ziel.

  4. Sebastiaan de krab uit De Kleine Zeemeermin. Serieus. Altijd humor, sarcasme hiphoi, de vrede bewaren en erin slagen dat anderen luisteren en volgen wanneer nodig. Bezorgd, dat ook.

  5. Haha, ik voer hier dagelijks dergelijke gesprekken met mijne 4-jarige
    – Hoe noemt jouw juffrouw?
    – Als wij over afval leren, leer jij in jou school ook over afval, é mama (met een blik die bevestiging zoekt)
    – Mag ik dan eens mee naar jouw school….

    Ik heb het opgegeven om uit leggen dat ik werk, en niet naar school ga. Te vermoeidend, te moeilijk, en ik kan nooit mijn punt maken, want 4-jarigen hebben altijd gelijk…

    En on topic: in mijn ‘schooltje’ denk ik dat ik wel het symbooltje muisje verdien. Doorgaans hard en (vrij stil) aan het werk, maar als het erop aankomt gaan ze me wel allemaal gezien en gehoord hebben. Dat sommigen dan een beetje bang van me zijn, vind ik niet zo erg 🙂

Geef een reactie

