2015!

proost 2015

2014 heeft me nederig gemaakt. Ik stond aan het begin ervan, met een Baby in mijn armen, een Kleuter naast me, en een Man. Nu is de Kleuter nog steeds een Kleuter, de Baby een peuter en de Man is weg. Alles is door elkaar geschud. Alle verdiepingen onder de bodem. Klimmen, en terug vallen. Klimmen en terug vallen. Maar kijk, hier sta ik nog steeds. Aan het begin van een nieuw jaar.

Ik wil uiteraard allerlei voornemens maken, dat ligt in mijn aard. Maar ik durf niet. Het leven heeft me geleerd dat er soms niet zo veel te sturen is, dat het soms maar meedeinen is op de golven.

Door het schrijven, hier, mocht ik heel veel lieve reacties ontvangen. En kwam ik ook in contact met de binnenkant van een aantal mensen. Mensen die me vertelden over een verlangen, over een hoop, over een verdriet, over een strubbeling, in de soms ogenschijnlijk zo perfecte levens. Dat heeft me veel geleerd en mijn hart gaat uit naar al die lieve mensen. Schrijven, gelezen worden, contact hebben doorheen dit proces, is wat mij betreft de winst van 2014.

Ik wens iedereen voor 2015 alle goeds en liefs. Moge het een jaar zijn waarin je positief verrast wordt door het leven.

Ik wens mezelf voor 2015 groei, en ik neem dan ook de beslissing om een jaar te nemen om onder begeleiding aan mezelf te werken. Het traject waar ik voor kies is geen klassiek psychologisch begeleidingsproces, maar een eerder holistische aanpak. Ik weet dat het pijn gaat doen, dat ik dingen ga zien die ik liever niet zie, dat het ook geld gaat kosten, dat ik 100 keer ga denken dat ik er beter mee stop, dat ik mijn ogen ga willen sluiten, dat ik in verzet zal gaan. Hopelijk kan ik door zetten en krijgt dat akelige 2014 op die manier een waardevolle betekenis. Dat het het begin van een verandering is geweest, die ten goede keert. Het lijkt me een heel goed moment om te investeren in mezelf nu, en te groeien. Zodat ik 2016 in ga, en een paar verdiepingen boven die bodem ben opgeklommen.

Wat ik in 2014 laat? Dirk. Dag Dirk. Ik wacht niet meer op je terugkeer, ik laat je los en sta wat onverschillig ten opzichte van je nu. Dat is een pak beter voor me, ik had de knop al vroeger moeten omzetten. Ik zie nu in dat je aan geen enkele van mijn verwachtingen kon en wou voldoen. Dat je geen verantwoordelijkheid kon nemen, geen reden kon geven voor je vertrek, dat je zelfs niet de verantwoordelijkheid kon nemen om je spullen hier – volgens afspraak – voor het einde van het jaar weg te halen. Eigenlijk zou ik medelijden met je kunnen hebben, want wat ik zie is miezerig. Een man van veertig, die weg loopt van alles, zich voor doet als heel wat, en het echte leven niet aan kan. Ik wens je goeds voor je verdere pad, dat het mijne nog zal kruisen omdat je de ‘papa’ bent, maar tussen ons is het klaar. Ik ben klaar met je. Dag Dirk.

Zo. Ik hou het klein vanavond, wegens heel erg oververmoeid, wegens heel veel slechte Zoonnachten.
Maar ik zal het glas heffen. Op groei. Op 2015.

Alle goeds voor jullie. Licht & Liefde!
P.

18 gedachtes over “2015!

  1. *Haalt de ‘hup Prinses, hup’ vlaggetjes vast uit het vet*

    Het is een eer en een genoegen u langs deze weg te leren kennen. Ik hoop dat het proces ook mooie momenten op mag leveren. Na een jaar waarin ik mezelf verder dan ooit van mezelf heb laten wegdrijven, wordt 2015 voor mij het jaar van vertrouwen. Gewoon maar dat. Weer vertrouwen in mij, in het leven, de wereld.

    Alle goeds voor 2015!

  2. We houden het ook klein, wegens geen nood aan veel feestgedruis. Maar klein kan ook leuk zijn.

    Ik wens je veel zelfvertrouwen toe en kracht op de momenten waarop het minder goed gaat. Ik hoop dat je blijft zien dat je al een lange weg hebt afgelegd, dat je al een stuk verder staat dan zoveel maanden geleden.

  3. En puur praktisch: als het past (en nog niet gedaan is), stop dan al die spullen van Dirk in verhuisdozen of sinaasappeldozen of desnoods vuilniszakken met een label dat het (nog) niet met de vuilkar mee moet en zet ze dan ergens waar je ze niet of nauwelijks meer ziet en tegenkomt.

    “Wat je niet ziet, bestaat niet” werkt tot op zekere hoogte echt!

  4. Warme wederkerige wensen!
    Volgend jaar om deze tijd kijk je hopelijk terug op een jaar waarin zowel de zorg voor de mannetjes als je persoonlijk verhaal een wending kreeg. Minder verzorgen wat die twee betreft, en wat jezelf betreft een nieuwe job met veel voldoening. Verder ben ik erg nieuwsgierig en vol verwachting wat je persoonlijk traject wordt… Succes!

  5. Proost, lieve Prinses. Ik wens je Groei, maar ook Gezondheid voor jullie drietjes. Ik hoop dat je dit jaar mag klimmen in je behoeftepiramide. Dat het overleven plaat maakt voor zelfontplooiing. Ik wens dat je nog veel mag genieten van je twee jongens en dat ze het je dit jaar wat makkelijker maken, je wat meer tijd gunnen door zelfstandiger worden. Dat ze rustig met elkaar spelletjes spelen zodatjij ongestoord kan douchen, bijvoorbeeld 🙂

  6. Pingback: In goede en kwade dagen | En ze leefden nog groen en gelukkig

  7. Pingback: De trut en de wolvin | En ze leefden nog groen en gelukkig

  8. Pingback: Drie inzichten die ik overhield aan een conflictsituatie | En ze leefden nog groen en gelukkig

  9. Pingback: Prinses krijgt een schop onder haar kont | En ze leefden nog groen en gelukkig

  10. Pingback: Prinses snakt naar een nieuw schema | En ze leefden nog groen en gelukkig

Geef een reactie

