Prinses vraagt lichtjes

Tussen het dekken van een feesttafeltje (ik krijg een beetje bezoek) en het klaarleggen van een jurkje dat ik vanavond ga aandoen, was ik aan het nadenken.

Kaarsje

Hier wordt het Kerstfeest in alle opzichten ‘anders’ dan andere jaren. Maar het is ok. Ik heb lieve vrienden die komen, ik probeer zo relax mogelijk een zo plantaardig mogelijk kerstmenuutje te maken, en tot mijn grote verbazing ben ik er al in geslaagd te stofzuigen.

De laatste dagen zijn me wat verhalen ter ore gekomen van mensen voor wie Kerst ook anders zal zijn dan anders. Een erg jonge vriendin die eergisteren geopereerd is voor borstkanker. Een vrouw die haar pasgeboren kindje verloren is. Een vriend wiens relatie op springen staat.

En de laatste maanden heb ik verschillende mailtjes gekregen, van mensen die een stukje van hun verhaal met me wilden delen, als reactie op mijn verhaal. Mensen met verlangens en verdriet, mensen die moedig doorploeteren maar erg moe zijn, mensen die een grote pijn een plekje hebben kunnen geven maar toch nog steeds wat ‘anders’ verder leven.

Vanavond vraag ik mijn bezoek, voor het eten, even stil te zijn en om de beurt een kaarsje aan te steken. Een lichtje, voor iemand die het kan gebruiken.
Doen jullie mee? Het zou mooi zijn als er vanavond op vele plekken lichtjes aangestoken werden, voor mensen voor wie kerst ‘anders’ zal zijn.

3 gedachtes over “Prinses vraagt lichtjes

Geef een reactie

