Koesterzonen

Mijn beide zonen zijn op een leeftijd gekomen waarop er dingen uit komen die ik er niet heb in gestopt. En dat zorgt vaak voor ontroerende, hilarische of absurde momenten hier in huis. Tien om te delen.

1. Ik leg het fruit alvast klaar, en draai me om om een bordje, een mesje en een doekje te nemen. Als ik terug aan tafel kom, zit Babyzoon smakelijk een mandarijn te eten, met schil en al.
2. ‘Moeke, kunnen we Babyzoon niet gewoon naar de opvang brengen?’. Kleuterzoon heeft het soms ook even gehad met de kleine vandaal in het weekend.
3. Ik loop door de Hema met Babyzoon, die op mijn arm zit. Er staat dancemuziek op, en Babyzoon knikt met zijn hoofd, op de maat. Dit heeft ie niet van mij.
4. Er komt bezoek en ik verzoek Kleuterzoon een tekening te maken om cadeau te geven. ‘Dat doe ik niet, want die is niet jarig,’ zegt hij. Met een blik vol medelijden omdat ik er niets van snap.
5. We zitten aan tafel. Ik wijs Kleuterzoon terecht omdat hij met zijn handen eet. ‘Niet met je mond vol praten!’ antwoordt hij streng.
6. Als ik Babyzoon terecht wijs omdat hij zijn beker weer heeft omgedraaid en met zijn handjes genoegzaam door de gemorste soep op zijn tafelblad wrijft, springt Kleuterzoon op. ‘Niet doen, moeke, Babyzoon is wel mijn vriend, hé!’. Ik delf het onderspit. Nu al. Auw.
7. Kleuterzoon heeft moeite met gezag. Ik leg hem voor de zoveelste keer uit dat hij niet de baas is van alles, en zeker niet van mij, want dat mijn baas op het werk is, en Tom heet. Hij denkt even na, en deelt me dan mee dat hij dan de baas van Tom is. Baas boven baas!
8. Ik vraag Kleuterzoon of hij een beetje verliefd is op zijn juf. ‘Nee, hoor!’ zegt hij overtuigd. En dan aarzelend: ‘wat is dat, verliefd?’. Ik leg uit dat je verliefd bent als je voelt dat je iemand heel de tijd kusjes wil geven. Hij kijkt op, en zegt dan vol overtuiging en met enige gretigheid: ‘o, jawel dan!’.
9. Babyzoon gaat mee naar de winkel. Hij zit in het karretje, wijst met een lief vingertje naar alles en verorbert met smaak een sandwich. Wat kan dit kind genieten van alles, wat kijkt hij tevreden de wereld in, en wat is hij vol vertrouwen in mij.
10. Ik kijk bij Kleuterzoon, die slaapt met een speelgoedautootje in de hand. Ik kijk bij Babyzoon, die met rode wangetjes en zijn knuffeltje slaapt. Ik kruip in bed, knip het licht uit, en die paar minuten voor de slaap me finaal overvalt, voel ik me de koningin te rijk.

5 gedachtes over “Koesterzonen

  1. Mooi. Ik ben ook wat gaan lezen op je blog (uit nieuwsgierigheid nadat ik je tegen kwam bij Kelly). Weet je. Wat een tijd heb je doorgemaakt. Ik wens je in het nieuwe jaar veel moois toe, rust, veel lieve mensen rondom je en minder zorgen, verdriet en verlangen. Moest ik die bon winnen trouwens (wat niet kan want ik heb geen facebook) gaf ik hem aan jou en verdubbel ik hem. Ik meen het !! Kun je leuke kleertjes shoppen voor je koesterzonen. Wil je de kledij van onze Mats? Hij is nu 2 jaar en maatje 86 wordt echt wel te klein. Niet omdat ik een ‘goede’ daad wil stellen of uit medelijden (ben trouwens zelf ooit anderhalf jaar alleenstaande moeder geweest met vijf kinderen en ik haatte het medelijden). Moest het je interesseren mag je me mailen.
    Je schrijft mooi. Het zou een goed boek zijn ware het niet dat het realiteit is.

    Veel liefs van Sandra

Geef een reactie

