Geluk in de ochtendspits

Kansberekening
Over spontane gesprekken en fonkelende ogen

Om één of andere reden heb ik het altijd zitten: ik geraak aan de praat met de chauffeur als ik een bus op stap. De kans dat ik eindig met een buschauffeur, is vrij groot, aangezien ik nog steeds geen rijbewijs heb, regelmatig gebruik maak van het openbaar vervoer, buschauffeurs over het algemeen toch mannen zijn én het de enige mannen zijn waar ik spontaan mee in gesprek geraak. Daar moet wel meer van komen, ooit een keer.

Vanochtend, in een Nederlandse stad, stapte ik op de bus, en tadaaa, daar had ik het weer. ‘Ben je van Antwerpen?‘, vroeg hij. ‘Oorspronkelijk wel‘, moest ik bekennen. En toen geraakten we aan de praat, over de kathedraal, de restaurantjes, de Meir, het Zuid, de musea, het zicht van op het MAS, de Schelde, … Met lichtjes in zijn ogen vertelde hij hoe hij uitkeek naar het weekend. Dat hij met zijn zoon naar Antwepen zou gaan, de kerstmarkt, uit eten, fijn de stad bezoeken die hij al zo lang kent maar waar hij dol op is.

Happiness: only real when shared?
Heerlijk ongestoord versus dankbaar delend

Het ontroerde me. Het uitkijken naar. De fonkelende ogen. De voorpret. Het innig gelukkig worden van iets relatief eenvoudigs, zoals een weekendje Antwerpen.

Ik weet niet of ik er iemand anders voor nodig heb, voor dat soort geluk. Kan je dat enkel gedeeld beleven? Ik moet eerlijk zeggen dat alleen door een museum slenteren en daarna ergens ongestoord een kop koffie drinken met de krant erbij, best te pruimen valt op dit moment. Maar ik hoop ook wel dat ik het nog eens mag delen, geluk. Zonder dit hoofd vol zorgen, en die wallen onder mijn ogen. Met grote zonen wiens poep ik niet meer moet afkuisen, die niet meer in huilen uitbarsten als de taart op is en die zelf hun neus kunnen snuiten. Of met een buschauffeur. Wie weet.

3 gedachtes over “Geluk in de ochtendspits

Geef een reactie

