Het tegenbericht: drie dingen waar ik trots op ben

Karolien Debecker ken ik van haar noch pluim, maar in DS Weekblad stond een hit-and-run, waar ik knikte bij de volgende vraag met antwoord:

Wat is de belangrijkste les die het leven u heeft geleerd?
Dat klappen krijgen ook een kans is om jezelf te overstijgen.
(DS Weekblad, 8/11/14)

Terugblik

Vorige week schreef ik dit:
https://prinsesopdekikkererwt.wordpress.com/2014/11/03/genant-maar-voorbij/

Voor de nieuwe lezers: tegen wil en dank ben ik alleenstaande moeder geworden in april. Het was een behoorlijke klap, en naast een rauw rouwproces, is er ook het wennen aan het leven met schaarste. Schaarste in geld, tijd, moed, slaap, rust. Soms denk ik dat er veel ergere dingen zijn, en dat is ook zo. En soms denk ik, als ik weer eens twee dagen op rij om 4u30 op ben met Babybroer, door- en doorvermoeid ben, het huis niet gestofzuigd krijg, twee kinderen moet entertainen, terwijl er zich in mijn achterhoofd een berg werk opstapelt die ik niet meer aankan, dat het toch gewoon écht moeilijk is. En dan vraag ik me af of ik ooit het niveau van ‘overleven’ nog ga overstijgen de komende jaren. Het gaat gelukkig wel al aanzienlijk beter met me dan enkele maanden terug.

Drie trotse momenten

Maar goed, in het stukje over de drie gênante momenten, heb ik de belofte gedaan ook te schrijven over drie momenten waar ik trots op ben.

Bij deze!

1. Op een goede dag heb ik regels gesteld om de ontwrichtende invloed van de Ex, aka Dirk, op mijn leven, wat in te perken. Nee, hij mocht geen seksueel contact meer zoeken, niet meer onverwacht langskomen en nog wat dingen. Ik sneed er wat mee in mijn eigen vel, want ik voel me nog steeds erg vaak aangetrokken tot hem en ik heb tientallen avonden gehad dat ik uit het raam zat te kijken en hoopte dat hij eens voor de deur zou staan. Liefst met zijn koffers en vol berouw. En toch zijn die regels een goede zaak. Ik verspil geen avonden meer aan wachten en hopen. Zijn aantrekkingskracht is krachtig afgenomen (hij doet vast ook geen moeite meer). En ik lig nu soms in mijn bed, met een kersenpitkussen op mijn buik, en denk ‘jihaa, ik ben van mezelf geworden!’. En daar ben ik trots op.

2. Op het einde van de zomer ging het slecht. Heel slecht. Ik heb toen besloten even thuis te blijven, me wat tijd te gunnen om rechtop te krabbelen van de klappen die maar bleven komen. Dat was eerlijkgezegd een heel lastige beslissing en ik vond het heel eng om tijd te nemen voor mezelf en voor het verdriet. Plots zat ik hier op de bank, met een dekentje, kinderen op school/in opvang. Wat moest ik aanvangen? Hoe verwerk je verdriet? Moest ik niet beter even de keukenkastjes uitkuisen? Ik ben er echter trots op dat ik mezelf tijd heb gegund. En ik ben er ook trots op dat ik na twee weken weer ben gaan werken. Dat had ik langer kunnen uitstellen, en misschien was een extra week wel goed. Maar te lang zou de drempel om terug te starten te groot gemaakt hebben. Zoals het was, was het ongeveer goed.

3. Misschien ben ik ook ‘trots’ op het feit dat ik schrijf, hier, op deze blog. Ik schrijf dus ik ben 🙂. Het is voor mij een manier om mijn verhaal te construeren, het is een soort project, maar zeker ook een houvast en een bron van inspiratie (door de fijne reacties). Tegelijkertijd is gebleken dat het voor een aantal mensen die komen lezen wel eens wat betekenis heeft gehad. Laatst zag ik Lilith (talesfromthecrib) op de boekenbeurs, die me vertelde dat wat leden van haar leesclub mijn blog (graag) lezen. Daar was ik even stomverbaasd over, en later erg blij. En daarnaast heb ik via de blog ook een aantal schatten van mensen mogen ontmoeten, en dat geeft zo veel hoop. Weten dat er lieve mensen zijn, als kleine lichtjes die hier en daar oplichten. Ja, dat is fijn.

Ook hier weer een vraag. Waar zijn jullie trots op geweest, bijvoorbeeld in de voorbije week?

6 gedachtes over “Het tegenbericht: drie dingen waar ik trots op ben

  1. Zeker weten dat je trots mag zijn op wat je hier schrijft! Ik lees nog niet zo lang mee, maar wel heel graag. Ik moet ook nog wennen aan mijn ‘nieuwe’ leven, wij kregen een zoontje dat anders is dan we verwacht hadden, dus ik herken het proces waar jij nu doorgaat ook wel ergens.

    Waar ik trots op ben: vorige week heb ik bewust een paar keer tijd gemaakt om alleen met mezelf een paar kilometertjes te gaan stappen in het bos (nav jouw voorschrift tegen onrust in je hoofd), goed gedaan van mij 🙂

  2. Je doet dat goed. Niet alleen het bloggen, maar ook het leven zoals je het nu leidt.
    Trots was ik gisteren, toen ik voor de eerste keer in mijn leven een binnenband van een fiets heb vervangen. Applaus!

  3. Ik lees ook nog niet zolang mee, maar door jouw blog te lezen kan ik heel wat dingen uit mijn eigen leven relativeren. Bedankt daarvoor!
    Ik ben enkele weken van job veranderd, helemaal niet zo evident als werkstudent zonder diploma in deze tijden. Ben ik best wel trots op, gewoon al omdat ik het heb gedurfd!

  4. Het valt mezelf op hoe ontzettend moeilijk ik het vind toe te geven waar ik trots op ben zonder meteen eraan toe te voegen waar ik niét trots op ben. Dat viel me hier ook al op: http://www.dagdromend.nl/leef/lijstje-met-dingen-waar-ik-trots-op-ben/

    Ik ben deze week trots op

    dat ik de waterboiler tot mijn grote verrassing terug aan de gang gekregen heb ;
    dat ik zowaar een afspraak voor een technische controle in huis heb vastgelegd ;
    dat ik, alweer tot mijn verrassing, van mezelf vind dat ik een goede smaak heb in interieur (wat niet betekent dat ik ook alles zelf heb, kijken is soms bijna leuker dan het hebben)

  5. Ja ik lees je graag. (Wat lilith je heeft verteld.)

    Preus op de mensen rond me. Plotseling is het gevoel er, word ik er helemaal warm en emo-blij van…

Geef een reactie

