Het Gesprek

En daar is ie dan. De dag van het Gesprek. Het Gesprek over de vervolgbaan.

Je dacht dat het allemaal wel ging meevallen. Dat je helemaal zen geworden was, dat je je kon overgeven aan het deinen van de golven van het leven (ofzoiets) en dat je kon leven met de gedachte: als dit het niet wordt, wordt het iets anders.

Doch. De avond tevoren snauw je een collega af. Hoewel het niet geheel onterecht was, was het toch niet aardig.

Je praat, met de Ex. Je hoort hem zeggen: ‘Het is echt iets voor jou, het is een kans.’ En je hoort jezelf antwoorden: ‘Als ik het kon ruilen voor een compleet gezin, deed ik het zonder nadenken.’ Waar kwam dat stemmetje ook alweer vandaan? Moest je dat echt tegen hem zeggen? Kom zeg. Maar diep vanbinnen weet je dat het waar is. Werk is maar werk. Leuke banen zijn maar leuke banen. Geld is maar geld. Een toekomstige bedrijfswagen is maar een grap, aangezien je niet eens je rijbewijs hebt. Wat echt telt, wat echt telt … Nou ja. Wat echt telt is dat Nest. En dat het daar warm en veilig is.

Je gaat naar het gesprek. Je voelt je gammel snotterig verkouden, en je hebt last van PMS. Ook dat nog! Het regent en de bus is te laat. Je nieuwe jurk is misschien toch niet zo elegant en je haar zit minder leuk dan je gepland had. Maar goed, je gaat niet solliciteren als model, dus is die opflakkering van acné op je verder witte verkoudheidsgezicht met obligatoire rode neus maar een detail. Je twijfelt aan je kunnen. Je twijfelt aan je willen. Eigenlijk wil je gewoon eens paar maanden niets. En vooral jezelf niet de hele tijd moeten motiveren, voor alles. Heel de tijd jezelf oppeppen, het is zo fucking vermoeiend.

Op zo’n dagen zit er een duidelijk gat in je leven. Iemand die achter je staat en duimt. Iemand die je kan opbellen na afloop. Iemand die zegt dat het wel meevalt, met die jurk en die acné en die snotkop. Iemand die je oppept.
Het gat wordt gedeeltelijk gedicht door wat lieve smsjes die heel onverwacht komen. Dankjewel.
En er is een mooie reactie op je blog van een andere alleenstaande moeder die een jaar onafhankelijkheid vierde, en heel nuchter kijkt naar het leven zonder partner, met als kers op de taart een leuk voorbeeldje van hoe andere relaties ook wel eens dippen tussen de leuke facebookstatussen door:

http://mejuffers.blogspot.be/2013/10/1-jaar-onafhankelijkheid.html?m=0

Dan ga je het gesprek in. De vragen zijn best moeilijk (waar zie je jezelf binnen vijf jaar?), maar het lukt je wat perspectieven in te brengen, aan te kaarten wat voor jou belangrijk is. Eerste horde is genomen. Laat de rest maar komen.

5 gedachtes over “Het Gesprek

  1. Dat vind ik de meest hatelijke vraag! Hoe kan ik nu weten waar ik sta binnen vijf jaar? Wie weet zit ik dan in een rolstoel omdat er een of andere zot mij van de baan heeft gereden. Of wie weet ben ik dan al drie keer mama en heb ik mijn huis opengezet voor pleegkinderen. Maar het liefst van al zou ik dan leerkracht zijn en van mijn passie mijn job maken, maar op een sollicitatiegesprek of evaluatiegesprek kan ik dat toch niet zeggen?

  2. Wow, wat spannend! Ik duim alvast.

    (Dat van die bedrijfswagen: heb je die ook nodig om de job te kunnen uitoefenen, en is het haalbaar om op korte termijn een rijbewijs te halen?)

  3. Oh, wow. Tussen de vlagen door even snel alle gemiste blogposts checken en opeens jouw vermelding zien.
    Die “waar zie je jezelf over vijf jaar” vind ik ook altijd zo’n moeilijke. Een echte doordenker. Mocht men mij op achttienjarige leeftijd dat hebben gevraagd, dan had ik waarschijnlijk iets met een masterdiploma geantwoord. Soms loopt het leven niet zoals je het wil Ik vind dat dan ook zo’n nutteloze vraag. Iedereen ziet zichzelf over 5 jaar in een rooskleurige situatie.

    Hopelijk viel je gesprek al bij al toch nog mee. Thumbs up!

Geef een reactie

