Prinses is verwend (door zichzelf)

Ik heb er me even overheen moeten zetten: tweewekelijks Babybroer naar de opvang brengen op mijn ouderschapsverlofdag, zodat ik werk kon inhalen, het huis tenminste een keer stofzuigen of wie weet zelfs eens wat dingen regelen, een telefoontje doen, wat boodschappen.

En kijk. Het is weer gebeurd. Kinderen afgezet en o-la-la, een hele dag (nou ja, tot 16u) openbaarde zich voor me…!

Ik voelde me vandaag door-en doorverwend. Geniet even mee.

9u30 – gesprek

Om de zes weken heb ik een gesprek met een therapeute. Om voor mezelf te zorgen. Liever (en beter) zou ik het vaker hebben, maar dat krijg ik praktisch en financieel niet zo goed geregeld. Ik heb veel te vertellen vandaag, en het zijn goede dingen. Ik voel me krachtig! Ik ben druk bezig met grenzen stellen en keuzes maken, nieuwe dingen tot stand brengen in mijn leven. En ik zorg beter voor mezelf dan ooit tevoren. Moe om 20u? Dan ga ik soms al eens zonder schuldgevoelens in bed liggen met een boek. Honger? Een bordje fruit met sojayoghurt is maar vijf minuten meer werk dan een chocolaatje uit de kast nemen (ok, ik geef toe dat ik vaak beiden doe).
Het contrast met het gesprek van zes weken geleden valt me zelf op. Ik zat toen wat aarzelend te vertellen dat alles me te veel was, en zocht steun en bevestiging. Als de therapeute vandaag vraagt wat ik nodig heb, kan ik ‘niets’ zeggen. Het gaat goed. De omstandigheden zijn niet anders dan zes weken terug, maar ik wel. Jihaa!

11u – koffie & taart & krant

Van de therapeute fiets ik naar de bib. O. Een nieuwe koffiebar. Ik gluur even binnen. Er zit niemand. Ik twijfel nog even, stap dan af, ga binnen en drink een heerlijke kop koffie, met een gigantisch stuk taart. En ik lees de krant. Zomaar, ongestoord. Op een papiertje krabbel ik wat dingen die in me opkomen. Blijkbaar nodigt even rustig ergens gaan zitten met een kop koffie, ideeën uit. Aaaaaah, wat een heerlijke luxe! Na nog een fijn gesprekje met de koffiemeneer, ga ik richting bib.

11u45 – bibliotheek

‘Yesss!’, fluister ik, als ik het ‘Slagveld van gebroken harten’ van Ed Franck zomaar in de bib vind. Hier heb ik al een paar keer verlekkerd naar staan kijken in de boekhandel. Ernaast staat ‘Hou van mij – de mooiste verhalen over liefde’, eveneens van Ed Franck met prenten van Carll Cneut. Een boek over klassieke liefdesverhalen. Abélard en Héloïse, Beatrijs, Carmen, … Hmm, dat wordt een fijne avond in de leesstoel!
Ik trakteer me nog op een Engelstalig boek van Ian McEwan, ‘De wijde blik’ van Willem Jan Otten en twee dwarsliggers van mij tot nu toe onbekende auteurs. En dat alles voor nul euro.

12u30 – kringloopwinkel

Laatst dacht ik dat een radio in de keuken wat leven in huis zou brengen. Babybroer is opvallend muzikaal – en dat heeft hij niet van mij. Kleuterbroer weet het ook wel te appreciëren. En mijn dagelijks uurtje huishouden zou er een pak gezelliger van worden. Bovendien brengt radio Klara de wereld ook wat binnen, met nieuws en nieuwtjes. Dus ik fiets naar de kringloop, en vind voor 15 euro – iets meer dan ik gehoopt had – een radio- en cd-speler.

Ik heb theekopjes nodig, omdat ik het een beetje stom vind om thee te maken in een koffiekopje: de thee wordt iets te straf omdat de kop te klein is. En waterglazen, want nu moet ik vaak de afwasmachine opzetten omdat de glazen op zijn, terwijl de machine nog niet vol is. Vroeger zou ik hiervoor naar Dille & Kamille gegaan zijn. Of naar IKEA. Nu struin ik de ‘keuken’-afdeling in de kringloopwinkel af, vind voor 1,3 euro 13 glazen, waarvan er één onderweg breekt. Ik koop mijn eerste taartschep ooit! Het is geen design-modelletje, maar wel uniek in de kringloopwinkel ;). Er gaat nog een klein theepotje met bijpassend glaasje mee.

En dan kom ik langs de speelgoedafdeling. Ik zoek allerlei autootjes uit, ook héél coole. Voor Babybroer van het grotere soort en voor Kleuterzoon allerlei kleine.

Totaalprijs? 22 euro. Ik heb zo veel zakken dat ik amper thuis geraak.

13u00 – fietsen

Ik fiets om. Langs een natuurgebied. Ik kijk mijn ogen uit, wat heerlijk om de herfst te zien ‘gebeuren’ met een sausje van zon er overheen. Ik fiets rustig, hoef me niet te haasten. Dat is fijn.

13u30 – thuis

Eenmaal thuis met al die zware zakken, installeer ik de radio die het lekker gewoon doet. Oef, was toch wat bang dat hij niet zou werken of zou kraken en dat ik dan terug naar de kringloop zou moeten. Het huis wordt er meteen wat vrolijker van! Ik zet de glazen in de afwasmachine en maak een mooi doosje voor Kleuterzoon vol autootjes. Dat wordt een fijne verrassing straks! Voor Babyzoon zet ik wat grotere auto’s apart, hij begrijpt het nu ook als dingen voor hem zijn, dat vind ie leuk.

Vervolgens bereid ik het koken wat voor, want het is een avond waarop de jongens in bad moeten. Ik eet een kopje bio-preisoep, gisteren gemaakt, lekker! En dan is het alweer tijd om te vertrekken: winkel, post, Babyzoon halen en Kleuterzoon.

Knettergelukkig & rotverwend

Een alleenstaande-mama-vriendin zei me vaak dat je van levenscrisissen uiteindelijk heel gelukkig wordt. Om kleine dingen. Ik werd daar altijd wat opstandig van, ik wou wel gelukkig zijn met kleine dingen, maar dan liefst ook zonder dat mijn man moest weg gaan. Vandaag bedacht ik ergens onderweg dat ik bij momenten knettergelukkig ben. En rotverwend.

 

12 gedachtes over “Prinses is verwend (door zichzelf)

      • zijn er moeders die niet genieten van af en toe een dagje zonder kinderen dan? 😉

        ze zitten bij mij allemaal op school, woensdag ben ik de hele dag thuis en komen zij pas om 12:30 uur terug. Heb deze herfstvakantie mijn vier uurtjes werk- en kindervrij serieus gemist!

      • Wij zijn dan wel met 2 ouders, maar zelfs hier gaat de dochter soms een dagje naar de onthaalmoeder terwijl een van ons verlof heeft. Even uitblazen en niet alleen mama/papa zijn is echt wel nodig, vind ik. Je moet je daar dus helemaal niet schuldig over voelen.

  1. Wat een heerlijke post om te lezen! k ben zo blij dat je toch de beslissing genomen hebt om af en toe een dagje voor jezelf te nemen. Babybroer zal zich ongetwijfeld vermaken in de opvang, en jij daarbuiten.

    Hoera ook voor de kringloopwinkel! Ik word meteen blij dat ik toch vaak de moeite doe om mijn overtollige spullen daar af te zetten, ipv in het containerpark. Leuk dat anderen er iets aan hebben.

    Ik ben zelf ook gek op de bib, ik ga er met mijn dochter vaak langs voor nieuwe peuterboekjes. Ze wordt er met de glimlach onthaald, want ze zijn daar niet gewend dat kindjes van 2 al een eigen bibkaart hebben 🙂

    Trouwens, nog een bespaartip: opletten wanneer je (af)wasmachines e.d. opzet als je een dubbele elektriciteitsmeter hebt. Daluren zijn véél goedkoper. Ik heb daar enkele jaren geleden vormingen rond gegeven, en het viel mij altijd op hoe veel mensen dat niet eens wisten. Maar jij waarschijnlijk wel 🙂

    • Ja, dat wist ik. Maar ik had nog nooit opgezocht wanneer het daluur dan begon, stom van me! Ik zet meestal ’s avonds de wasmachine en de afwasmachine aan, als ik ga slapen. Nu blijkt dat er hier daluur is vanaf 21u, dus dat zit goed :).

  2. Heerlijk om lezen. Herkenbaar ook, wat je vriendin daar zegt over die crisis. Soms, heel soms, zou ik ook een crisis willen meemaken, net omwille van dat leerproces dat je dan doorgaat, dat je terug in het reine kan komen met jezelf, dat je weer leert genieten van die kleine dingen die het leven mooi kleuren. Daar heb ik soms wel behoefte aan. Maar ik ga nu ook niet roepen om een crisis :-).

  3. Pingback: To have or not to have | En ze leefden nog groen en gelukkig

Geef een reactie

