Sinterklaas kapoentje

Dag Sinterklaas,

Ik weet het, ik ben er op tijd bij. Maar misschien heb je dit jaar geen hulp meer van de pieten omdat het niet meer mag van de rechter, dus dan zal je je tijd nodig hebben om alle brieven te lezen, de cadeautjes te kopen, je stoomboot in te laden, speculaas te bakken, … Er alleen voor staan is niet makkelijk, hé?

Het is lang geleden dat ik je nog geschreven heb. Als kind vond ik het heerlijk om tegen de verwarming aan te zitten, en dan uit de reclameboekjes dingen te knippen die ik wou, en ze dan op mijn brief te kleven. Zo wist ik dat je toch zeker het juiste voor ogen zou hebben. Het meest blij was ik trouwens met een prachtige barbiepop, die ik kreeg toen ik zes was. Ze had een fonkelende jurk aan en ze was zo mooi! De speelgoedafwasmachine een jaar later vond ik ook leuk, maar die was jammer genoeg na twee dagen stuk.

Als ik nu een verlanglijstje moest maken, zou ik niet bij alles een prentje kunnen uitknippen. Laat ik maar eens beginnen met de dingen waarbij ik wel een prentje zou hebben.

1. Een bijbel! Omdat u toch de goedheiligman bent. Niet zomaar één, maar die van Lechermeier en Dautremer. Omdat alleen al de illustratie op de cover me doet watertanden.

2. Het slagveld van de gebroken harten, van Ed Frank met illustraties van Carll Cneut. Omdat de cover zo mooi is dat ik ervan ga watertanden. Ja, nog eens dus. Maar ook omdat ik iets met het thema heb ;).

3. Nog een kindje. Liefst nog twee, maar niet tegelijk. Maar kan je uit de zak dan ook een papa opdiepen? Hij hoeft niet perfect te zijn, maar wel verantwoordelijk. En lief. Hij mag soms een grapje maken.
Vandaag zag ik op facebook een foto van een pasgeborene, waarvan de mama schreef dat hij zo mooi was. En dat gevoel herkende ik: gebaard hebben, en blijven kijken naar dat verrukkelijke kleine wezen dat je in je handen hebt, dat je koestert, waar je alles voor zou doen dat je kan en nog veel meer. Er zo in opgaan dat je zelfs even vergeet dat je op een zwemband zit en dat je borsten dreigen te ontploffen als het zo verder gaat met melk produceren. Op een moment dat ik zo’n foto zie, is er altijd een pijnscheutje in mijn hart. Ik gun het hen, echt! Ik weet dat ik ook mijn momenten heb gehad, mijn pasgeborenen. Maar de gedachte dat het me nooit meer zou gebeuren… Tja, die verdraag ik niet zo goed. Maar er zouden wat wonderen moeten geschieden om het wel weer te laten gebeuren. Het zou een overwinning zijn. Een overwinning van een hart dat wil liefhebben op een hart dat gebroken was. Een overwinning van het vertrouwen op het wantrouwen. Een overwinning van moed op angst. Een overwinning van ik op mezelf. Ik hoop dat ik sterk genoeg zal zijn om het nog eens te durven: iemand heel graag zien.

4. Een innerlijk kompas. Een tijd lang leek alles dood, geëindigd, op. Alsof er geen perspectieven meer waren. Het leek alsof ik in een dorre streek zat en zelfs nergens een grassprietje zag staan (het was zeker niet mijn tuin, want die staat vol onkruid 😉 ). Intussen lijk ik door een landschap te lopen waar duizend mogelijkheden groeien. En ik mag er enkele plukken. Liefst de juiste. Dus sta ik te drentelen, kijk en vergelijk ik, en pluk ik helemaal niets. Omdat ik niet kan kiezen. Het gaat om het starten van mijn eigen bedrijfje. Het al dan niet aannemen van een mooi jobaanbod. Het juiste doen met betrekking tot Dirk. … Een innerlijk kompas zou me wat helpen, om richting te bepalen. Met wat meer zekerheid op de mogelijkheden afgaan, en ze plukken. En dan liefst als ze net in volle bloei staan.

5. Een hart dat mild is. Vorige week stuurde ik een kaart naar een collega die zijn zus was verloren. Ik had de kaart zeer zorgvuldig gekozen, en kreeg als reactie dat de afbeelding precies weerspiegelde wat nodig was. Ik heb een gevoeligheid voor pijn ontwikkeld. Ik kan er niet bij, bij de pijn van anderen. Maar ik weet wel ongeveer hoe het is, om in die pijn te zijn. Hoe kaal het voelt, hoe wanhoop je dreigt te wurgen, hoe het hard werken is om verdriet te verwerken. Dus, goedheiligman, kan je me een mild hart geven, met genoeg wijsheid in om geen pijn te berokkenen aan anderen en om een beetje licht te kunnen brengen in de duisternis?

Dank. Chocola is trouwens ook altijd welkom, zoals u weet. En excuusmandarijntjes.

Tot 6 december! Speciaal voor u zet ik een roze pump met rode bolletjes.

Prinses.

P.S. Kijkt u wel eens films over uzelf? Ik vond ‘Zot van A’ een flauwe remake van het erg leuke ‘Alles is Liefde’. Een aanrader! De opvolger van ‘Alles is Liefde’, namelijk ‘Alles is Familie’, vond ik trouwens heerlijk, ontspannend. Lekkere films voor met chocola, excuusmandarijntjes en dekentjes!

 

 

 

 

8 gedachtes over “Sinterklaas kapoentje

      • Zag hem ook in de Fnac (weliswaar in Gent maar alle Fnacs hebben misschien wel zelfde aanbod???). Ik bladerde erin en hoewel ik fan ben van de boeken van dat duo – heb een hele mooie over vergeten prinsessen (tiens, de prinses op de kikkererwt hebben ze blijkbaar nog niet ontdekt/ontmoet/in beeld gebracht!!! Of niet ‘vergeten’ genoeg/te bekend?!?!?) – vond ik de tekeningen een tikje te angstaanjagend of zoiets. Maar de omslagtekening vond ik wel heel mooi. En de tekst misschien ook wel maar daar ben ik wijselijk niet aan begonnen daar in de Fnac, kwestie van niet te vergeten dat ik in een winkel was en het boek er vooral ligt om gekocht te worden in plaats van het ter plekke te verslinden!!!

  1. Ooh! Ik weet waar ik morgen na het werk ga passeren!! En dan heel erg m’n best doen om me in te houden en het door te geven als suggestie voor het eindejaar…

      • Vandaag waren de treinen weer zo geweldig dat ik er niet geraakt ben. Één dezer een nieuwe poging en dan geef ik je mijn professionele mening over je vraag. Ahum 🙂

  2. Ik ben gaan kijken en was een beetje teleurgesteld. De tekeningen zijn mooi, maar de opmaak van de tekst vond ik spuuglelijk. In die mate dat het terug van het lijstje werd geschrapt.
    De bewerking van de teksten door Ed Frank lijkt me eerder 3de graad lagere school dan kleuters.

Geef een reactie

