Prinses is verslaafd

Get it done

Ik ben voortdurend op zoek naar manieren om mijn leven georganiseerd te krijgen. Het systeem ‘Getting things done’ heb ik me eigen gemaakt, wat betekent dat ik het boek heb gelezen en het zo heb geïmplementeerd in mijn leven dat het voor mij werkt. Ik denk dat David Allen, de bedenker, misschien eens raar zou kijken als hij mij bezig zou zien. Daarmee bedoel ik dat ik het op ‘mijn manier’ doe, maar wel gestoeld op zijn principes. En hoera, het werkt!
(Wie daar meer over wil lezen: https://prinsesopdekikkererwt.wordpress.com/2014/06/22/structopathie-voor-gevorderden/ )

Aangevuld met het systeem van de Flylady voor het huishouden, krijg ik alles daarmee min of meer georganiseerd. Op de voorwaarde dat het niet heel slecht met me gaat mentaal, want dan verlies ik altijd wat grip. En de laatste tijd is best heftig geweest, dus heb ik soms het gevoel te zwemmen, heel de tijd kopje onder te gaan, maar ook telkens terug boven water te komen.

(Wie meer wil lezen over Flylady: https://prinsesopdekikkererwt.wordpress.com/2014/06/13/controle-freakt/ )

Finetunen

Hoewel het dus werkt, ben ik ook nog bezig met het finetunen van de systemen. Eén van de dingen waar ik tegen aan liep, was het feit dat er heel de dag e-mails binnen lopen die aandacht vragen, waardoor ik de grotere en belangrijke projecten steeds maar onderbreek, of ze zelfs niet start op een dag. Soms realiseer ik me dat ik na een werkdag de godganse dag ad hoc-dingetjes heb gedaan. Een telefoontje. E-mail beantwoorden. Wat dingen plannen. E-mail beantwoorden. Een voorstel per e-mail versturen. Drie binnenkomende e-mails beantwoorden. Enzovoort.

In het mooie blogboek van Lilith vond ik het idee om ’s ochtends en ’s avonds e-mails te beantwoorden. Dat leek me best snugger, dus nam ik het idee mee.

Blokkendag

Ik verwerkte het idee van Lilith in een soort schematische dagindeling. Dit werkt natuurlijk vooral voor (kennis)werkers die hun dagen zelf kunnen invullen, en natuurlijk op ideale dagen waarop je niet moet vergaderen of nergens advies- of coachingsgesprekken moet houden.

De schematische dagindeling bestaat uit zes blokken:

BLOK 1 – max 1u – e-mails beantwoorden, telefoontjes doen en alles doen wat in minder dan twee minuten kan

BLOK 2 – 2,5-3u – werken aan een groot project

BLOK 3 – 2,5-3u – werken aan een (ander) groot project

BLOK 4 – max 1u – e-mails beantwoorden, telefoontjes doen en alles doen wat in minder dan twee minuten kan

BLOK 5 – 1u – huishouduurtje, met twintig minuten opruimen, twintig minuten strijken en twintig minuten fundamenteler opruimen (bijvoorbeeld een kast uitkuisen)

BLOK 6 – 30 min – persoonlijke e-mails beantwoorden

Verslaafd

Het werkt! Maar enkel als ik er in slaag om mijn e-mailprogramma te sluiten na BLOK 1, en pas weer te openen een zestal uren later, bij BLOK 4. En daar knelt het schoentje. Ik merk dat ik er hypernerveus van word. In plaats van te genieten van ongestoord werken, moet ik heel de tijd vechten tegen de prikkel mijn e-mails te openen, snel facebook te checken, te kijken of er nog iets in de wereld is gebeurd.
Dus kijk ik heel stiekem af en toe toch eens naar binnenkomende e-mails.

Maar ondanks de afkickverschijnselen, merk ik dat ik wel succesvol het zwaartepunt van mijn bezigheden heb verlegd. Van vaak het meeste tijd besteden aan minder belangrijke dingen, naar nu de meeste uren van de werkdag besteden aan grote projecten. En dan ’s avonds meer tevreden de dag afsluiten. Met minder stress.

Nu alleen nog dat stiekeme gedrag afleren, en we zitten weer een stapje verder in persoonlijke efficiëntie. Hoera!

Een gedachte over “Prinses is verslaafd

  1. Wat mij helpt in het afleren van om de haverklap mijn mail te (willen) checken, is de Pomodoro-techniek. http://nl.wikipedia.org/wiki/Pomodorotechniek Die gebruik ik binnen mijn “blokken”. Dan mag ik na 25′ intensief werken even 5′ mijn mail checken. Soms heb ik er geen nood aan en dan sla ik die 5′ over. Als de impuls om te checken te groot wordt, dan denk ik “ach, 8 minuutjes kan ik nog wachten”. Natuurlijk kan je in die 5′ niet veel doen, maar een dringend mailtje beantwoorden wel.

Geef een reactie

