You shall not pass!

Sommigen onder jullie kennen waarschijnlijk de film ‘The Lord of the Rings’.
Ik voel me over het algemeen niet zo aangetrokken tot het genre, maar vond het wel een fascinerende film. Eén scène eruit speelt de laatste tijd vaak door mijn hoofd. Het is de scène waarin Gandalf één of ander monster in een grot halt toe roept: you shall not pass! Hij redt er het leven van de anderen uit de Fellowship mee, hij lijkt er zijn eigen leven mee te verliezen, maar dat blijkt later een transformatie te zijn naar een ander niveau van leven. Een zuiverder niveau.

Het wordt tijd dat ik mijn krachten verzamel en mijn grens afbaken. You shall not pass. Ik zie nu dat vele dingen die ik heb meegemaakt terug te voeren zijn op mijn onvermogen om een lijn te trekken, vaak door empathie ingegeven (ik kan me altijd erg goed verplaatsen in de noodzaken en beweegredenen van anderen). Of door (misplaatst) schuldgevoel. En daardoor heb/had(?) ik een soort talent om in ongezonde situaties terecht te komen. Die mij uiteindelijk schade berokkenden. En op het moment dat je zelf in de lappenmand ligt, zijn anderen plots vergeten dat je voor hen je grenzen bent gepasseerd. Zo werkt dat.

Recent heb ik zo’n grens getrokken. Naar mijn ouders toe. De reactie was hallucinant, ik heb zeg maar een heel hoop bagger over mijn hoofd gekregen waarbij alle soorten manipulaties en verwijten de revue zijn gepasseerd. Het was echt gewoon lelijk. En toch heb ik mijn staf geplant: you shall nog pass. Op een kalme manier, vasthoudend. Met als gevolg dat mijn constructieve voorstel om in gesprek te gaan na drie weken nog steeds niet beantwoord is.

Ik heb nog een paar situaties waarin ik de grens moet trekken. En voor die grens moet gaan staan. Niet in de letterlijke zin, maar staan als in: borst vooruit, benen wijd, stevig, grenzen bewaken. Ik zou eerlijkgezegd niet weten hoe er aan te beginnen. Maar het moet. Met alle kracht die ik kan verzamelen in me. En ik weet dat er een deel van mij ten onder zal gaan, dat het niet makkelijk zal zijn. Maar ik weet ook dat ik er getransformeerd uit zal komen. Zuiverder. Beter. Minder gewrongen. Met meer kans op ooit eens een normale gezonde relatie. Op hoop van zegen.

Een gedachte over “You shall not pass!

  1. Ik denk dat dit een goeie beslissing is … Ik ben iemand die vrij scherp grenzen bewaakt (meestal toch) en ik ben er nog maar zelden rouwig om geweest. Het is niet gemakkelijk als je dit wat moet ‘leren’ (denk ik); maar de situatie waarin je nu zit, zal het je misschien wel gemakkelijker maken. Maar wees ook niet te streng voor jezelf: het zal een proces zijn, met vallen en opstaan. Ik wens je vooral veel succeservaringen …

Geef een reactie

