Gemasterpland

Op het gevaar af dat jullie me een soort hyperautist of superfreak zullen vinden, deel ik hier met enige trots mee dat ik uit gemasterpland ben. Het is volbracht.

Even opfrissen. Het Masterplan was een manier om terug grip te krijgen op mijn leven, na een heel groot persoonlijk dieptepunt (lees: https://prinsesopdekikkererwt.wordpress.com/2014/08/30/een-dag-zonder-vlaggetjes/), waarin ik met vrienden een overzicht heb gemaakt van al mijn levensdomeinen en wat er allemaal scheelt.

Ik heb voor mezelf besloten dat ik wil dat het beter gaat, op al die domeinen, en ben heldhaftig aan een Masterplan begonnen. Het maken van het Masterplan kostte me dagen (geen hele dagen), rust en koffie (lees:https://prinsesopdekikkererwt.wordpress.com/2014/09/02/en-avant/) . Het omvatte drie stappen:

1. In eerste instantie heb ik een vers A4 genomen per levensdomein. Bovenaan het levensdomein geschreven. Vervolgens heb ik in een eerste ronde alles wat in me opkwam genoteerd per domein. Vervolgens ben ik mijn mails nagegaan, de reacties op de blog, mijn agenda, … om elk domein aan te vullen met alles wat ik er bij kon vinden en bedenken.

Als voorbeeld gebruik ik het ‘neutrale’ domein ontspanning. Voor ontspanning zag het aanvankelijke schema er zo uit (de dingen waren natuurlijk aanvankelijk niet doorstreept):

IMG_2509

2. In tweede instantie heb ik per domein een fiche gemaakt, waarop ik genoteerd heb wat het domein is (bijvoorbeeld: ontspanning), waar ik naar toe wil (bijvoorbeeld: zorgen dat ik op regelmatige basis dingen doe die me deugd doen, zonder dat dit financiële of andere stress oplevert) en hoe ik dat ga aanpakken. Hoe ik dat ga aanpakken was onderverdeeld in een idee, een doel en een eerstvolgende actie.

Voorbeeld:

Idee: cultuur/musea;

Doel: dit najaar enkele tentoonstellingen bezoeken

Eerstvolgende actie(s): tentoonstellingen zijn gekozen, met iemand afspreken, babysit regelen, inplannen.

3. Tot slot heb ik mijn Getting Things Done-systeem, en met name mijn vervaldagensysteem er weer bij genomen (lees: https://prinsesopdekikkererwt.wordpress.com/2014/06/22/structopathie-voor-gevorderden/) . Voor elke actie heb ik een kaartje gemaakt, dat ik toewijs aan een bepaalde dag in mijn vervaldagensysteem. Zo is het niet te overweldigend, en heb ik meteen ingepland en gespreid wanneer ik de acties uit mijn Masterplan ga uitvoeren.

Stap 2 en 3 zien er dan zo uit:

IMG_2510

Elke eerste dag van de maand wordt er trouwens een moment van onderhoud en evaluatie van het Masterplan ingebouwd.

Het domein ‘ontspanning’ was makkelijk, en ik stroomde over van de ideeën. Andere domeinen, zoals rouw, gezondheid, Dirk en budget, waren wat minder leuk om over na te denken. Maar het moest gebeuren.

Euh. Het is nogal groots geworden, met honderden actiekaartjes. Het is misschien ook nogal rigide om op die manier je leven terug vorm te willen geven. Maar ik hoop dat het werkt. En ik houd jullie natuurlijk op de hoogte ;).

5 gedachtes over “Gemasterpland

  1. Interessant om te lezen, en voor mij iets téveel ja maar ik ga er zeker een deel van pikken! Ik vraag me wel af hoe je zoiets invult aan de hand van andere, zwaardere onderwerpen maar misschien kom ik daar snel genoeg achter als ik eraan begin..? Thanks.

    • Hoi Heldin. Ik merk bij mezelf dat ik de zwaardere onderwerpen (zoals het ongelukkig voelen, rouwen, …) altijd heel vermijdend ‘aanpakte’: er zo weinig mogelijk van proberen voelen/merken. Door een keer te gaan zitten en een ‘diagnose’ te schrijven van zo’n zwaarder domein (‘wat is er aan de hand?’) en daarna even na te denken ‘wat zou ik ermee kunnen doen?’, veranderde die passiviteit in een meer ‘actieve’ aanpak. Daarmee was het allemaal niet opgelost, want veel dingen zijn onoplosbaar, maar het gaf me wel het gevoel stapjes te zetten. Iets te doen. Al is het maar klein. Is dat een antwoord op je vraag?

      • Zeker. Je hebt me echt geïnspireerd, dit idee zweeft nu al een paar uur door mijn hoofd. Ik ben de afgelopen periode bezig om bepaalde zaken wat concreter te maken om er letterlijk iets mee te kunnen doen en lees dit dus precies op het juiste moment. Bedankt dat je het wilde delen!

Geef een reactie

