Feest

Ik ben de doop van Babyzoon (die al tanden heeft en zelf naar het doopvont zal kruipen) aan het voorbereiden. Eerst keek ik er enorm tegen op, omdat ik mij de omstandigheden heel anders had voorgesteld. Dat ik daar niet alleen zou staan als ouder, bijvoorbeeld. Ik huilde dan ook elke keer er een voorbereidend contact was.

Intussen zijn er mixed feelings. Een vriend kwam me deze week helpen met het opstellen van de viering zelf. We plozen een hele avond boekjes uit en gingen op zoek naar de betekenis van de afzonderlijke symbolen in de viering. Ik probeerde een engagement te schrijven, dus te verwoorden wat ik als moeder voor Babyzoon wil zijn en doen. Er kwamen mooie voorbedes van peter en meter binnen.

Verder hou ik me bezig met praktische dingen: het huis opruimen, ramen poetsen, kleding voor de kinderen selecteren uit wat ze al hebben (ik wou iets nieuws, maar toch maar even rekening houden met het budget). Na de viering wil ik een klein clubje mensen vragen hier te lunchen, en daarvoor wil ik zelf vegetarisch/vegan broodbeleg maken. En soep. En groentjes. En cupcakes toe. Er wordt dus ook gewinkeld en gepland.

Nu weet ik nog steeds niet hoe het zondag zal zijn, maar net kreeg ik een smsje van een dichte vriend die zei erbij te zullen zijn, en die vroeg of hij dan mocht zingen. Kippevel, zomaar, tussen de pasta en het avondritueel in.

Ik bedacht dat het belangrijk is om je op belangrijke momenten met lieve mensen te omringen, om te vieren, en dat dat heus niet altijd alleen maar blij moet zijn.

En toen dacht ik aan mijn eerste verjaardagsfeestje ooit, voor mijn laatste (dus 30ste) verjaardag in april. Omdat het hier al een tijdje slecht ging, en de onwillige vader bijvoorbeeld aangaf dat hij twijfelde of hij nog van me hield, of hij wel bij ons wou zijn, en daarbij al heel consequent zijn takenpakket als vader en lief verwaarloosde, had ik lang gedacht dat ik niet wou vieren. Ik werd 30 en ik zat in omstandigheden die ik ab-so-luut niet wou. Dus er was niets te vieren. Ik verbood onwillige vader om mijn verjaardag zelfs maar te vermelden, en nam me voor op de dag zelf mijn telefoon niet op te nemen, en te doen alsof er niets aan de hand was.

Enkele weken van tevoren kwam er een klik in mijn hoofd, en wou ik het mezelf cadeau doen het moment wél te markeren. Ondanks de omstandigheden die *** waren. Ik werd dertig, en dat mocht gevierd worden.

Ik besloot het simpel te houden: een picknick met taart en koffie in het bos. Deze foto diende als model, en zo zag het er ook ongeveer uit:

picknickplan

Ik kocht taart, en bakte cakejes. Mijn moeder ging op kringloopjacht en kwam met allerlei bommakopjes met rozen, picknickkoffers en picknickdekens naar huis. We richten een plekje in het bos in, en daar kwamen 20 vrienden.

20. Omdat ik een groepje wou dat klein genoeg was om gewoon met iedereen te kunnen praten. En ik had mezelf ook uitgedaagd een shortlist te maken van 20 mensen die ik al een tijdje niet meer had gezien en dus heel graag nog eens wou weerzien. En dat was fijn.

Het stressniveau was op voorhand hoger dan op de dag zelf (‘wat voor weer wordt het?!’). Er was zeer zeker voorpret, met de kringloopavonturen en de inrichting van de picknickplek. Ik moest mijn huis op voorhand en achteraf niet opruimen. Ik moest niet rondrennen om iedereen van alles te voorzien, want iedereen mocht het helemaal zelf nemen en dan met zijn billen in het gras zitten, waar ik genoot van met iedereen te praten. En ondanks mijn bedenkingen vooraf, ben ik blij dat ik gevierd heb.

Zondag huil ik vast tranen met tuiten. Maar ik heb een nieuwe jurk aan, ik hou Babyzoon vast, Kleuterzoon hangt waarschijnlijk aan mijn been, en ik zal omringd zijn door een groepje lieve vrienden en familieleden, die achteraf geheel in zelfbediening een broodje beleggen met vegetarisch broodbeleg en een schepje van één of ander slaatje, en een cakeje met koffie nemen als dessert. Niets chique, gewoon maar klein. Gewoon maar wij. En ik zorg ervoor dat ik met iedereen praat. Kortom: een echt feest. Jullie lezen het wel ;).

 

2 gedachtes over “Feest

Geef een reactie

