Soep!

Soep

Ik ben de troostende eigenschappen van chocola een beetje ‘passé’. Het is lekker, maar het duurt ook maar heel even, en daarna voel je je zo schuldig dat je weer een stukje moet nemen om je mentaal beter te voelen, maar fysiek voel je je nooit beter, alleen wat suffiger na al die shots suiker.

Door in Rotterdam te zijn en te eten bij ‘Spirit’ (lees: https://prinsesopdekikkererwt.wordpress.com/2014/06/16/prinses-voelt-zich-koningin/), alsook door een gezondheidsdag georganiseerd door een vriendin van me (waar de kinderen gelukkig mee welkom waren, want waar vind je een babysit in juni?), ging ik weer beseffen dat ‘goed eten’, en dan bedoel ik eten vol vitaminen, eten dat goed is voor je lijf (en voor de wereld, maar dat is een ander verhaal), de beste ‘troost’ is omdat het je in een betere conditie brengt, je gaat je er fysiek beter door voelen en zelfs bij mij heeft dat een mentale weerslag ;).

Mijn liefde voor soep is ontstaan bij mijn grootmoeder, die altijd een heerlijke soep in de koelkast of op het fornuis had staan. Ik wou bijna schrijven dat ik soep altijd op het gevoel maak en er nog nooit een kookboek/recept voor heb geraadpleegd, maar dat is niet waar. De uitzonderingen zijn een soort aardappelen-pasta-pesto-soep, die volgens Italiaans gerecht gemaakt werd in een combinatie van melk en room. Zelfs in sojatermen was de soep nogal machtig, maar wel goddelijk lekker en heel Italiaans, vooral met wat echte parmezan er op. Een andere recept-soep was een soortement kikkererwtensoep die ik tijdens mijn zwangerschap gemaakt heb, en die ik ontvlucht ben omdat ik moest overgeven van de geur alleen al, doch jammer genoeg hing de geur in het hele huis (en was het winter en steenkoud buiten). Vreemde toestand was dat, ik smachtte tegelijk naar de soep en naar een emmer. Een derde receptsoep is een blijver, een heerlijk recept van de Groene Prinses (dank, o dank, groene prinses!) wat ik op heel regelmatige basis opnieuw maak. Het is een fantastische maaltijdsoep en een feel good-soep voor mij:

http://www.groeneprinses.be/2011/11/verwarmende-maaltijdsoep-met-linzen-pasta/

De bovenstaande soep (foto) is gewoon een soep die ontstond door een blik te werpen in de koelkast. Een ui, acht grote voedselteamwortelen in stukjes, twee tomaatjes, een piepklein blikje tomatenpuree, bouillon, water. Laten koken (kwartiertje?), en vervolgens een eetlepel kaneel, een eetlepel kurkuma en een eetlepel curry toevoegen. Zoals je ziet ben ik bezweken voor de toevoeging van parmezaanse kaas.

Zelfs Grote Broer van vier lustte het, nadat hij natuurlijk geverifieerd had dat er geen groenten in zaten.

Smakelijk!

 

Een gedachte over “Soep!

Geef een reactie

