controle-freakt

17u10

De jongens zijn moe, ik ben moe. Vrijdagavond. Om de beurten huilen ze. Ik moet naar toilet maar moet dat uitstellen want Baby kruipt intussen (ja, hem in zijn stoeltje met een riempje vast zetten is een optie, maar ben nooit helemaal gerust want hij is nogal ontsnappingsgericht). Ik vraag me af hoe we 19u gaan halen vanavond.

18u35

Grote Broer ligt brullend op de grond, Kleine Broer brult mee van de schrik. Ik probeer diep in te ademen, maar lijk zelfs daarvoor te moe.

18u50

Bedritueel Grote Broer (plassen – pamper – pyama – tanden poetsen – handjes en gezichtje wassen – drinken – één verhaaltje van Jip en Janneke) zit er bijna op. Kleine Broer speelt op de grond terwijl we het verhaaltje eindigen (Takkie had een egel gevonden!). Kus, knuffel en kruisje, nog heel even praten, en dan ‘slaapwel’.

19u05

Kleintje valt in slaap tijdens het drinken van zijn flesje. Nog even een boertje laten, knuffelen, kusje, kruisje, muziekje, popje tegen zijn wangetje leggen. Slaapwel, mannetje.

19u10

Gedachte: dank, mannekes, dat ik jullie moeder mag zijn.

(En even naar toilet, zomaar, ongestoord! Aaaah!)

19u15

Opruimkwartier begint. Ik zet de kookwekker, doe de afwas, geef de planten water, stofzuig de keuken, ruim het speelgoed op, zet de wasmachine aan. Rrrring, tijd voor het volgende stapje in de routine.

19u30

Een verwaarloosd stapje, maar ik beloof mezelf het vanaf nu trouw te doen. Kookwekker gaat op 10 minuten en die besteed ik aan de tuin. Ik slaag er in om drie verdrietige basilicumplantjes te planten en water te geven, en om enkele vierkante meters van het pad onkruidvrij te maken. En dan gaat het wekkertje.

19u40

Ik klap de strijkplank open, neem de strijkmand erbij. Op 15 minuten zo veel mogelijk strijken! Als het wekkertje afloopt, is mijn strijkmand niet leeg, maar heeft Kleine Broer weer bodiekes en Grote Broer weer t-shirts.

19u55

Rrring. Klaar. Het moet nog 20u worden, mijn huis is aan de kant.
Is mijn strijk gedaan? Nee, maar we hebben morgen wel weer wat om aan te doen!
Is mijn tuin al toonbaarder? Nee, maar ik heb er wel iets aan gedaan en dat geeft na het wekenlang gewoeker van onkruid, een klein gevoel van overwinning.
Val ik over speelgoed? Nee, in het geheel niet.
Blinkt mijn afwasbak? Yes, it does!

Een tijdje geleden, via een blog, kwam ik op de site van de ‘Fly-lady’ terecht. Ik weet niet hoe ik haar moet omschrijven, maar ze heeft alleszins een soort huishoudstructuurplan met allerlei grappige dingen, zoals het Home Blessing Hour, waarbij je een kookwekker zet en op een uurtje tijd de bedden ververst, stofzuigt en de oude kranten weggooit. De ‘routines’, zoals ik nu mijn avondroutine beschrijf, zijn deel van het plan. Je kan je inschrijven op de mailinglist en dan krijg je elke dag oppeppende huishoudaanmoedigingen (‘you are not behind, you are catching up‘) met wat sluikreclame voor poetsmiddelen. Ik moet er altijd KEIHARD mee lachen (het huishouden doen lijkt namelijk het hoogste doel in het leven als je het zo leest), maar ik laat de mails gewoon komen. Zelfs als ik ze ongelezen verwijder, is het weer even een reminder om me aan het systeem te houden.

Dat systeem doe ik op dit moment dus niet volledig, eerder een soort aangepaste versie die voor mij werkt. Wat ik doe is een avondroutine (zoals bovenaan beschreven). Daarbij komt nog voor ik ga slapen dat ik alles voor de volgende dag klaar leg/zet wat kan (zijnde: pannetje met sojamelk + havermout, koffie voorbereiden, brooddoosje gevuld indien nodig, kleedjes van de kinderen en mijzelf klaarleggen, ontbijttafel gedekt). Het kost me een kwartier ’s avonds, het maakt een wereld van verschil ’s ochtends. (En dat kwartier kan nodig zijn om de trein te halen.)

’s Ochtends heb ik ook een routine, die nogal op de kinderen gericht is. Maar wat ik dus sinds ik het systeem een beetje volg ALTIJD doe is mezelf douchen en mijn bed opmaken voor ik aan de dag begin, en ook dat geeft een heel ander gevoel dat wanneer je eerst de kinderen klaar maakt, voedt en weg brengt en daarna nog moet douchen voor je begint te werken en ’s avonds in een rommelbed moet stappen.

Een Home Blessing Hour probeer ik ook wekelijks te doen, en graag zou ik nog 15 min aan mijn avondroutine toevoegen voor een soort fundamenteler opruimen, zoals ik bv laatst een keer het washok in orde heb gezet. Dat kost allemaal niet veel tijd, je moet het alleen een keer doen.

Ik heb alleszins het gevoel dat ik alles onder controle heb en dat ik ruimte heb om dadelijk nog wat denk-, mail- en schrijfwerk te verzetten.

20u32

Ik neem een kijkje bij de jongens. Blozende wangetjes, diepe slaap. Ik kus de warme hoofdjes. Ik glimlach & haal diep adem.

 

 

12 gedachtes over “controle-freakt

  1. Voilà, nu ga ik ook e-mails van de flylady krijgen. Ik vrees dat ik wel niet zo efficiënt te werk ga als jij, maar eens ik terug aan het werk moet (nog maar twee weekjes, aah!), zal een beetje structuur geen kwaad kunnen.

  2. Succes dames! Ik ben niet zo hypergestructureerd, maar je groeit er in :). Ik heb aan de binnenkant van de kast mijn avond- en ochtendstructuurtje geplakt en ben begonnen met mij daar twee weken rigide aan te houden, moe of niet, zin of niet. En vreemd genoeg worden sommige dingen heel snel een gewoonte, zo kan ik nu niet meer de slaapkamer uit zonder dat het bed opgemaakt is, dat moet nu zo :).
    Het lijkt misschien ook allemaal banaal, maar ik merk dat die structuur voor mij ook een houvast is. Om het huishouden onder controle te krijgen/houden (en niet langer het gevoel te hebben dat ik heel de dag opruim en toch in een rommel eindig, of situaties te hebben waarin ik geen zin heb om de afwas te doen van de dag en dan ’s ochtends al aangestaard wordt door een hoop verwijtende potten en pannen, ook goedemorgen), maar ook om mezelf in de hand te houden. Want met de recent verworven status van alleenstaande moeder zou ik soms ook graag gewoon in bed blijven en de lakens over mijn kop trekken en doen alsof ik niemand hoor huilen en alsof ik een dagje niet besta. Routines, structuurtjes, krijgen je op automatische piloot aan de gang en dat is best fijn in mijn situatie nu.

  3. Oeh, die flylady… Ik ben niet zo gestructureerd, vooral privé niet, op mijn werk al heel wat meer. Die flylady dus, ik kreeg het op mijn heupen van al wat ik moest doen en al die keren dat ik geen kwartier over had voor haar klusjes bovenop hetgeen ik zelf echt wou doen en ik lig zo al zo laat in bed. Maar mijn huishouden wil misschien wel dat ik flylady nog een kans geef, al pas ik sommige dingen vanzelf al toe, gezond boerenverstand noemen ze dat… mijn sink shined sowieso al want die heb ik niet graag vuil 😉

  4. Pingback: Heb ik nu gewonnen? | En ze leefden nog groen en gelukkig

  5. Pingback: Prinses is verslaafd | En ze leefden nog groen en gelukkig

  6. Pingback: Een dag uit het leven van Prinses & cO: 1 januari 2015 | En ze leefden nog groen en gelukkig

  7. Pingback: Prinses heeft een nieuwe vriendin | En ze leefden nog groen en gelukkig

  8. Pingback: Een dag uit het leven van Prinses & cO: juni 2015 | En ze leefden nog groen en gelukkig

  9. Pingback: Prinses plant | En ze leefden nog groen en gelukkig

Geef een reactie

