bak & deel

IMG_2363

Chocoladegebak! Het is een soort brownie (smeuïg, slechts 1 el bloem), en het is eveneens een receptje waarvan ik de herkomst niet meer weet maar dat al een tijdje meegaat. Net zoals mijn beroemde vegan chocomousse (simpel: klop een doosje sojaroom op, smelt 120g zwarte chocolade, voeg naar believen nog wat likeur of koffie toe, meng, doe in potjes en laat opstijven), die ik dus met enige regelmaat snel even uit het hoofd maak.

En voor jullie denken dat ik elke week taart bak om mezelf te troosten: deze had ik gebakken omdat er bezoek kwam. Vervolgens heb ik er de helft afgesneden om straks aan een vriendin te geven, en eigenlijk vond ik het een heel leuk idee om iets zelfgemaakt uit te delen (net zoals ik het altijd leuk vind om een potje confituur ofzo van anderen te krijgen, iets met liefde in), dus wil ik jullie allemaal oproepen om een keer een ‘bak & deel’ te doen. Je kan dan trots én lief zijn en je hebt een goede reden om iets lekkers te bakken.

Maar bij deze het recept van mijn chocoladeverwenmoment.

250g donkere chocola smelten. Dat doe ik altijd met een beetje sojamelk in een warm badje (bain marie). Terwijl dat bezig is, klop je 3 eiwitten op met 50 g suiker en 3 eigelen met 50 g suiker. De gesmolten chocola meng je met 100g boter, daarbij doe je een eetlepel zelfrijzende bloem, dan meng je er eerst de eigelen onder en dan de eiwitten. 40 minuutjes bakken op 180° en klaar is kees (en het huis ruikt zo verrukkelijk naar warme chocola).

Fijn weekend alvast!

Geef een reactie

